tisdag 24 september 2013

Jakten har börjat

Välkommen till min blogg. Eller, ja, blogg och blogg - egentligen är det nog mer en investeringsdagbok, tänkt som en loggbok över mina härjningar på börsen.

Det jag präntar ner här är gör jag för främst för min egen skull. Det kommer inte bli några bra, djupgående analyser (det har jag inte nog med kunskap till) eller smarta, tänkvärda inlägg om vardagsekonomi (det finns det andra bloggare som är mycket, mycket bättre på än mig). Är det så jag skriver något som råkar intressera eller roa andra så är det mest en bonus :-)

Jag tänkte dock jag skulle förklara titeln på bloggen, "Jakten på nollpunkten". Ja, både bloggens namn och mitt användarnamn är lånat från den klassiska bilfilmen Vanishing Point från 1971 (som här i Sverige fick just "Jakten på nollpunkten" som titel). Till skillnad från filmens Kowalski är jag dock inte på flykt undan lagens långa arm. Jag jagar dock "nollpunkten".

Nollpunkten är för mig när mina utgifter för året täcks upp av utdelningarna, den punkt då jag i princip skulle kunna sluta jobba och bara leva livet.

Då jag är en riktig nykomling på börsen har jag en bra bit kvar till mitt mål, men jag ser det absolut inte som ett omöjligt mål att nå inom, säg, 10-15 år. Jag kommer senare sätta ihop ett inlägg med min kalkyl och mitt mål så även andra kan ta del av galenskapen.

Så ligger det till. Nu kör vi.


(För övrigt känner jag att jag har en hel del filande att göra på bloggens upplägg. Men det kommer med tiden.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar