fredag 22 augusti 2014

Bombmatta eller riktad insats?

Jag tjatar som bekant en hel del om utdelningsflödet, att ju mer det händer desto roligare är det (vilket, antar jag, säger sig självt). På senare tid har jag dock börjat fundera lite över vilken taktik jag ska använda. Min övergripande strategi, som jag nyligen gick igenom, ligger fast, men vad jag gör inom ramarna för den strategin lämnar en del utrymme för olika möjligheter: ska jag likt jag har gjort de senaste köpen, sikta in mig på månadsutdelare för att få en bombmatta med utdelningar över samtliga månader på ett bräde? Eller ska jag göra mer riktade insatser med kvartalsutdelare mot specifika månader?

I dagsläget är april och oktober mina bästa månader, mycket tack vare att Kvaerners halvårsbaserade utdelningar samt att två kvartalsutdelningar från Ares Capital prickar de månaderna. De sammanlagda utdelningarna täcker just nu ganska precis 25% av mina beräknade framtida fasta månadsutgifter för respektive månad, vilket inte är så tokigt. Som jämförelse täcker utdelningarna i mina sämsta månader - februari, mars, maj, juni, augusti, september, november samt december - än så länge bara drygt 8% av utgifterna.

Bombmattan har absolut sina fördelar. Dels ökar den som sagt utdelningen för samtliga månader på direkten, samt att den i de fall det rör sig om ett nytt bolag som plockas in i portföljen genast genererar en utdelning vid ett tillfälle i månaden där man kanske inte hade någon utdelning tidigare. För en rastlös flödesjunkie som mig är det alltid roligt när det händer saker, när det blir mer aktivitet.

Den riktade insatsen, å andra sidan, ger en större ökning i de månader som det antingen kvartals- eller halvårsutdelande bolaget har sin utdelning. Fördelen med detta är att det direkt blir en större mängd utdelning man kan återinvestera tillsammans med nytt kapital den specifika månaden, vilket gör att t.ex. courtaget inte blir lika märkbart som vid en mindre investering. Just nu genererar mina bästa månader ca 1 715 kr i utdelning medan de sämsta genererar ca 530 kr, vilket ändå blir en viss skillnad i längden.

Så, för att återgå till mina funderingar. Nästa köp blir nog återigen FSIC, förutsatt att kursen fortsätter sidledes även i början av nästa vecka. Sen kommer jag känna mig ganska nöjd med positionen där. Men efter det är jag mer osäker på hur jag ska göra. Ska jag börja bygga på en position i t.ex. ARCP, vilket innebär ännu en bombmatta som skulle landa i tredje veckan varje månad? Eller ska jag titta på kvartalsutdelare för att hjälpa upp de i dagsläget sämre månaderna? Eller ska jag rent utav kanske under några månader bygga upp lite likvid för att ha redo vid en eventuell dipp?

Känns som jag har lite att klura på...

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att se någon mer som tycker det är kul med månadsutdelare. Har själv funderat på just FSIC som ett komplement till mina innehav i PSEC och ARCP som jag lyckligtvis kom in i till ett lågt GAV.

    Rolig läsning, kämpa på!

    /Patrik

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in! Ja visst är det lite roligare med månadsutdelare? Ditt inlägg fick mig att börja fundera på om jag kanske skulle gå igenom och lista lite olika månadsutdelare med jämna mellanrum. Finns trots allt fler att välja på än man kan tro och det kanske finns de därute som skulle finna det intressant.

      Radera
  2. Månadssparar du så kommer ju varje månadsutdelning hjälpas av månadsutdelarna men om nya köp görs enbart med utdelningar är kvartalsutdelare att föredra. Dock kan man vänta tills kvartalsutdelningen med att använda månadsutdelningen. Jag hoppas själv på att i framtiden ha en månadsutdelning som är tillräckligt stor för att kunna göra nya inköp utan att tillföra nytt kapital. Det lär dock ta ett tag och tills dess så ökar månadsutdelningen min vanliga investeringskvot (nysparande + utdelning). Bygga krigskassa är det väl inget fel med men när portföljen fortfarande är under uppbyggnad (sparande har störst påverkan på eget kapital) så tycker jag själv det är bättre att investera i tex. FSIC som verkar allmänt undervärderad och andra liknande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Ja jag för över kapital från lönen varje månad och gör sedan inköp tillsammans med de utdelningar som kommit in under månaden som gått. Att kunna låta utdelningen jobba på egen hand varje månad vore rena drömmen, men som du säger så är det ett tag tills dess även för mig. Vi får se vad jag bestämmer mig för framöver.

      Radera