torsdag 9 juni 2016

Inköp: Eolus Vind B (EOLU B)



Skatteåterbäringen kom äntligen in på kontot idag och jag skickade den raskt vidare över till mitt ISK. Köpte sedan 400 st aktier á 21,00 kr i Eolus Vind B.

Återstår att se om de lyckas bibehålla sin frikostiga utdelning, men jag tycker det överlag känns som ett bolag som ligger ganska rätt i tiden just nu - speciellt då Vattenfall deklarerat att de ska storsatsa på förnyelsebar energi närmaste 10 åren, vilket förhoppningsvis kommer inkludera investeringar i vindkraft.

Portföljsidan har uppdaterats och köpet innebär att jag nu preliminärt passerat 1 000 kr i utdelningar för februari. Ett av mina nuvarande mål är att nå 1 000 kr i faktiskt utdelning varje månad och det känns som det kommer vara fullt möjligt att säkerställa det inför 2017.

3 kommentarer:

  1. Spännande med investeringar inom förnyelsebar energi. Vill få in fler såna satsningar i portföljen. Valde att plocka in ABB dels tack vare deras satsningar inom nämnda område.

    Eolus Vind har jag inte hört talas om tidigare men jag kommer definitivt ta mig en titt nu. Passar på att lägga till dig i min blogglista också, tycker du verkligen ha en trevlig blogg på gång här:)

    Ha det fint!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns som en bransch där satsningarna kommer öka framöver. Ämnar plocka in ABB i portföljen jag med, om kursen dippar lite mer framöver. Vill även plocka in Southern Company (SO), ett av de största energibolagen i USA som på senare år på allvar börjat minska sitt användande av kol samt satsat enormt på solenergi. 4,40% direktavkasting och höjning av utdelningen varje år sedan 2002 gör ju inte saken sämre, men den är lite för dyr i dagsläget.

      Tack för din kommentar och tack detsamma! Har lagt till dig också.

      Radera
  2. Spanade lite på SO och jag får nog hålla med dig om att priset var lite saftigt just nu. La till den i bevakningslistan så jag kan hålla ett öga på den om den skulle dippa något;)

    Trevlig helg och tack för att du la till mig i listan!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera