onsdag 12 juni 2019

Förändrat sparfokus

Jag tyckte länge att jag hade en plan för framtiden, en plan som innebar att spara så mycket som möjligt för att kunna gå i pension så tidigt som möjligt. Men planer förändras.

Från att ha varit inställd på att bo kvar i den lägenhet jag bor just nu resten av livet är jag numera mera inställd på att i framtiden flytta till villa tillsammans med min bättre hälft. Vi har hängt ihop ett antal år nu och konstaterade nyligen att det inte vore så dumt att bli sambos - inte minst vad gäller den ekonomiska biten. Vi har "fönstershoppat" en del och konstaterat att det med jämna mellanrum kommer upp intressanta objekt som ligger några mil utanför stan till bra priser, så att hitta något vi skulle trivas i verkar inte bli något problem.

Nu är det dock inget som sker i närtid. Hon har barn hemma varannan vecka, så något husköp en bit ut på landet får vänta till dess de har lämnat boet. Detta kan ske om tre år - eller tio år. Time will tell.

Oavsett när det blir har jag då alltså en lägenhet som förr eller senare ska säljas, vilket innebär att jag behöver fixa till den en smula. Badrummet behöver till exempel renoveras. Hoppades på stamrenovering för några år sedan men det blev "relining" istället (vilket jag tyckte var dumt, men men - det var inte jag som bestämde). Så det blir till att fixa badrummet på egen hand, vilket inte lär bli särskilt billigt. Därav ett förändrat sparfokus.

Jag kommer fortfarande skicka in sparande på börsen, men framöver blir det i en separat portfölj enkom avsedd för då till exempel badrumsrenoveringen. Jag tänker mig en relativt "trygg", diversifierad portfölj med fokus på svenska storföretag med några stabila preffar som grädde på moset så pengarna har en möjlighet att växa lite samtidigt som jag sparar. Visst, det blir en riskfaktor att ta med i beräkningen men det känns ändå värt det - att lägga pengarna på ett räntekonto känns inte lockande alls. Jag har också vissa funderingar på att avsätta en del av sparandet till extra avbetalningar på bolånet: ju mindre lån som återstår när det är dags att sälja lägenheten, desto mer pengar blir det över till husköpet och allt som hör till.

Så ligger det alltså till. Det innebär också att det inte kommer bli så mycket fokus på min utdelningsportfölj framöver. Den kommer få ticka vidare på egen hand. Kanske att jag gör någon form av årssammanfattning i december sen. Det kan dessutom eventuellt bli några sporadiska inlägg om utgifter relaterade till lägenheten och annat som dyker upp. Vi får se.

Avslutningsvis vill jag också önska ni tappra själar som fortfarande snubblar in här med jämna mellanrum en riktigt fin sommar!

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. God dag från denna sida, är fru Flora Scott en privat långivare. Vi erbjuder brådskande jullån och personliga lån för årets slut. så ta vara på denna möjlighet nu!!! om du är intresserad av ett brådskande lån av någon ekonomisk anledning eller så någonsin, tveka inte att kontakta oss via (flora_scott@outlook.com)  för mer information om denna lånetransaktion.

      Vänliga hälsningar
      Fru Flora

      Radera
  2. Hej!

    Är du intresserad av att din blogg syns i flödet på bloggfeed.se och finansfeed.se? Det är naturligtvis helt gratis!

    Låter det intressant så får du gärna kontakta oss på kontakt@bloggfeed.se så kan vi ta det vidare därifrån!

    Med vänliga hälsningar
    Teamet bakom Bloggfeed

    SvaraRadera
  3. Godvänner, jag heter Antonio Laura från Lund-Sweden, jag är läkare av yrke, 45 år. Läs mitt sanna livsvittnesbörd om hur jag återställde tillbaka kärlek och förtroende i mitt äktenskap, jag har goda avsikter att denna information kommer att hjälpa någon som läser detta just nu att läka trasigt hjärta och återställa förlorat kärleksförhållande inom två dagar. Min stoy kan vara likadan, jag var gift med Antonio fyra år, förra månaden han gick upp med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka att älska mig, men allt jag gjorde var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket eftersom vi hade två små barn tillsammans och jag älskar honom så mycket att jag inte kan leva utan honom, jag frågade honom med allt, jag lovade men han vägrade. Jag förklarade mitt problem till min kollega på jobbet, hon är min goda vän och hon rådde mig att snarare kontakta en kärlek stavningskärna som kan hjälpa mig att stava kärlek tillbaka, men jag är den typ av person som aldrig trodde att kärlek stavdelning fanns eller kan fungera, jag hade inget annat val än att prova, jag mailade stavningskanalens e-postmeddelande som hon gav mig och några muniter efter att jag fick ett svar Dr.Oduduwa sa till mig att han kan hjälpa mig att få tillbaka min man, det var inga problem att allt kommer att gå bra innan tre arbetsdagar, jag följde noggrant all hans instruktioner om vad jag ska göra hemma under mitten av natten kärlek spell bön. Oduduwa lanserade en Love-stavningsdel i luften och förvånansvärt andra dagen var den omkring 06.00. Min make kärlekspartner ringde mig på min mobiltelefon, jag blev så förvånad för min man har vägrat att ringa mig eller sms till mig de senaste tre veckorna, plötsligt ringde han för att be om ursäkt till mig och han sa att han kommer att återvända hem för att besöka mig och mina barn snart. Ända sedan den första dagen han ringde mig har han blivit ringd och smsat mig varje dag, idag ringde han att jag svarade på telefonsamtalet och han sa igen att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle förlåta och återvända till honom som kärlekspartner, att han älskar mig så mycket. Jag är så glad och fram till idag började vi leva tillsammans lyckligt som en familj. min djupa tacksamhet till Dr.Oduduwa för hans begåvade krafter för att återställa trasiga äktenskap och föra tillbaka ex kärlekspartner inom två dagar kärlek stavning bön som fungerar. Jag rekommenderar honom varmt för alla som söker brådskande återställande av kärlek (dr.oduduwaspellcaster@gmail. Com)

    SvaraRadera
  4. Lycka till med husköpet, låter som en bra investering, och en livskvalitetshöjare särskilt i en framtid med eventuella barn

    SvaraRadera
  5. Hej! 

    Vi vill tipsa om vår tjänst Blogghubb, där vi hjälper bloggare att synas. I vårt bloggflöde sammanställer vi nya blogginlägg från massvis av olika bloggare (med en kort inledning + en länk till bloggaren). Tjänsten är helt gratis, och kommer alltid att vara det.

    Om du vill att din blogg ska synas i flödet kan du följa instruktionerna här (väldigt enkel process): https://blogghubb.se/ansok 

    Med vänliga hälsningar
    Grundarna av Blogghubb

    SvaraRadera
  6. Jag är Jehonna Bekteshi från Stockholm, jag är en läkare som arbetar på Stockholm Healthcare-anläggningen. Jag tror att vittnesbörd är verkliga liv bevisar mäktiga bra verk i verkligheten som gör människor lyckliga och hitta fred i äktenskapet förhållanden som jag har hittat samma i mitt äktenskap, idag är jag mycket glad att dela mitt vittnesmål här för alla att läsa och också lära sig att dra nytta av det. Jag läste ett vittnesbörd från blogginlägg från olika människor över hela världen och pratade bra om mannen Dr.Oduduwa Love-spell caster, jag tappade hoppet på spellcasters på grund av mina tidigare erfarenheter, jag kontaktade kommunikation från andra stav-casters. Jag älskade stava charm tidigare för att föra tillbaka min ex man hem men fungerade inte bra, förrän för några dagar sedan gav jag Dr.Oduduwa det sista försöket att föra tillbaka min kärleksman till mig, jag meddelar Dr.Oduduwa på hans personliga e-post för att lösa min äktenskapskris.
    Jag älskar min man så mycket, jag vill ha honom tillbaka till mig och våra två barn. Jag vill att mina barn ska växa upp med sin pappa och vara lyckliga som en familj.
    Jag skickar e-postmeddelande till Oduduwa-adress, några ögonblick senare fick jag svar från dr.oduduwa, jag var så glad eftersom e-postmeddelandet var giltigt.
     Jag förklarade alla mina relationsproblem till Dr.Oduduwa, jag ber om hans hjälp för att föra tillbaka min kärleksman man hem och återvända kärlek och förtroende.
    Dr.Oduduwa gav mig sitt arbete 100% löfte mig med försäkringsgaranti resultat efter att ha lanserat magiska kärleksförtroll för att få tillbaka min kärleksman Antionio hem, sa han att mitt fall är lätt för honom att lösa. han förklarade alla Love-spell-processerna och rutinerna för mig och han berättade om materialen att köpa för att stämma lunchen inkantationsbön,
    Jag följde noggrant alla instruktioner. Så tidigt på morgonen, det är nästa dag efter Oduduwa lunch Kärleks-magi-förtrollning för min räkning, min ex man taht har inte ringt mig på över två månader, ringde mig nästa dag, på morgonen ringer min mobiltelefon med ett okänt nummer, så jag tog upp samtalet och se, åh jag var så förvånad i mer än 2 månader nu har jag inte fått textmeddelanden, inga samtal och inget mail skickat till mig. Wow jag är väldigt glad idag, plötsligt precis som Oduduwa lovade mig. Jag är överväldigad av glädje och glädje i mitt hjärta som delar detta vittnesmål här i dag, min kärleksman Antonio på väg tillbaka hem för att träffa mig dagen efter,
    Jag använder detta medium för att säga ett stort tack till den stora mannen Dr.Oduduwa som utan detta inte skulle ha varit möjligt.
    Alla som läser den här artikeln som går igenom äktenskapskris, och för dem som delar hemliga tårar av hjärtsvängningar är idag alla dina problem över, bara ett enkelt e-postmeddelande till den stora Dr.Oduduwa Love Spell Temple i dag (dr.oduduwaspellcaster@gmail. com)
    Min bön är att hitta lycka i kärleksliv och äktenskap, oavsett vad som händer i våra äktenskap, vi bör alltid försöka göra rätt sak och uppskatta vad vi har. kämpa för att ditt äktenskap ska fungera med alla nödvändiga medel och tillgänglig hjälp finns här för dig nu.
    Jag har denna kraftfulla avsikt att dela detta fantastiska vittnesmål här ute kommer det att motivera att hjälpa så många unga eller gamla par att lösa sina äktenskapsproblem.
    När två personer verkligen bryr sig om varandra, kommer de alltid att leta efter ett sätt att få det att fungera, oavsett hur hårt och svårt sättet att lösa problemet är att söka lycka är den verkliga kärnan i existensen.
    Jag vet att Dr.Oduduwa kan vara till god hjälp för dig idag, kontakta hans personliga adress via: dr.oduduwaspellcaster@gmail. com

    SvaraRadera
  7. Do you need Personal Finance?
    Business Cash Finance?
    Unsecured Finance
    Fast and Simple Finance?
    Quick Application Process?
    Finance. Services Rendered include,
    *Debt Consolidation Finance
    *Business Finance Services
    *Personal Finance services Help
    contact us today and get the best lending service
    personal cash business cash just email us below
    Contact Us: financialserviceoffer876@gmail.com
    call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera
  8. BEHÖVER DU ETT DRIVT LÅN EMAILL OSS NU FÖR DIN FASTLÅN
    (remy.credit111@gmail.com) whatsapp: +46769618757
    behöver du ett lån ??, Vad är dina finansiella behov? Vi ger ut lån från minst 1000kr till högst 100.000.000,00kr med behaglig varaktighet som sträcker sig från 1 till 50 år till en mycket reducerad ränta på 2%. Behöver du ett affärslån? Behöver du ett personligt lån? Vill du köpa en bil? Vill du refinansiera? Behöver du ett inteckningslån? Behöver du ett enormt kapital för att starta ditt affärsförslag eller utbyggnad? Har du tappat hoppet och tror att det inte finns någon väg ut och dina ekonomiska bördor fortfarande kvarstår? Tveka inte att kontakta oss för eventuellt affärssamarbete Kontakta oss via e-post: remy.credit111@gmail.com whatsapp: +46769618757 Vi har ett lån till dig

    SvaraRadera
  9. Kommentarr jullån för dig och din familj att njuta av denna semester jullån är tillgängligt nu kan du ansöka vilket belopp du vill vi har ett lån för dig
    behöver du ett lån? Skicka ett mejl till
    Hej hur mår du idag ?? Behöver du ett brådskande lån nu de närmaste 6 – 12 timmarna nu utan stress eller dröjsmål REMY. CREDIT är här för att lösa alla dina problem idag. Vi utfärdar lån med 2% ränta, med en snabb tjänst erbjuder vi alla typer av lån, skicka ett mejl nu för dina brådskande lån
    Skicka oss ett e-postmeddelande, vi har ett lån till dig via e-post nu {remy.credit111@gmail.com}
    vi har ett lån till dig ..

    SvaraRadera
  10. Hej allihop, jag har blivit ljugid för av så många företag som har påstått att de är riktiga långivare, men alla mina ansträngningar har varit förgäves, jag har förlorat pengar till falska långivare som påstår sig vara vad de inte är. Tills min vän presenterade mig för rätt långivare jag kontaktade och jag lyckades få ett lån på 95 000 från dem på bara 24 timmar, skulle jag rekommendera alla som letar efter ett lån utan rädsla att kontakta dem via e-post:________lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera
  11. God dag,
    Behöver du ett lån för att starta ditt företag eller expansionsförslag? ett lån för att betala dina räkningar? Vi erbjuder alla typer av lån här med 2% ränta. kontakta mail: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447300508785




    God dag,
    Behöver du ett lån för att starta ditt företag eller expansionsförslag? ett lån för att betala dina räkningar? Vi erbjuder alla typer av lån här med 2% ränta. kontakta mail: lapofunding960@gmail.com
    Whatsapp +447300508785

    SvaraRadera