lördag 12 oktober 2013

Uppdatering av mål/strategi - utdelning varje vecka?

Gjorde en mindre uppdatering av mina delmål och lade till en punkt om att få utdelning varje månad. Egentligen är detta ett ganska enkelt uppmätt mål i och med att jag kommer fokusera mer och mer på amerikanska aktier som i de flesta fall har utdelning en gång i kvartalet eller t.om. utdelning månadsvis. Så om t.ex. Prospect Capital Corp blir mitt nästa inköp så är delmålet genast uppnått.

Som det är just nu tickar utdelningar in minst en gång under årets 8 av 12 månader. Så även om det inte blir köp av Prospect Capital skulle kvartalsutdelare som t.ex. McDonald's eller Lorillard - som båda har utdelning i de månader jag just nu saknar - få mig att nå målet.

Så utdelning varje månad blir tämligen enkelt att uppnå. Ett eventuellt följdmål, å andra sidan, kan bli lite knepigare att uppnå.

Jag sitter ofta och skissar på olika scenarion som involverar de aktier jag är intresserad av, hur utdelningarna skulle falla om jag hade den och den aktien osv. Är kanske lite nördigt, men jag tycker det är ganska underhållande att bolla runt med siffrorna. Så när jag gjorde just det häromdagen uppstod frågan: hur stor utmaning skulle det innebära att skapa en portfölj som genererar minst en utdelning i veckan, året om?

(Disclaimer: hur bra och attraktiva en del av aktierna som nämns nedan faktiskt är, ja det är en annan femma. Jag har försökt hålla mig till aktier med bra/hyfsad direktavkastning och positiv utdelningstillväxt, men ibland har jag dock kanske tvingats ta in mer tveksamma alternativ. Det är dock främst en lek med tanken hurvida det faktiskt går eller ej.)


Först och främst bestämde jag mig för att inte följa kalenderveckorna, utan göra en fast uppdelning av varje månad. I och med att kalenderns riktiga veckor förskjuts kors och tvärs över månaderna skulle det bli onödigt komplicerat att följa dem exakt, så jag valde att dela upp månaderna i block om 7-9 dagar - dvs 7/8/7/9 för en månad med 31 dagar. Månaderna med 30 dagar samt februari får av förklarliga skäl ett kortare sista block. Utbetalningsdatumen har baserats på årets utdelningsdatum med 2-3 dagar extra det tar för pengarna att komma in på ens svenska konto i det fall det gäller utländska aktier.

Så var det det här med aktierna. Att plocka in ett antal av de aktier som delar ut varje månad gör att man kommer en bit på vägen. Köper man t.ex. in sig i Fifth Street Finance, Realty Income och kanadensiska Eagle Energy Trust har man direkt ordnat så man får utdelningar under första, tredje och fjärde blocken. Sen räcker det med kvartalsutdelare som Altria Group, American Express och Lorillard så kommer det trilla in en utdelning i veckan, året om.

Ja det där gick ju ganska enkelt. Men om vi skulle hålla oss till de med längre mellan varje utdelning? Då blir det genast lite mer av en utmaning.

Om jag utgår från mina egna innehav så täcker Coca-Cola och Western Asset upp block 1 i februari/april/maj/juli/augusti/oktober och november. Coca-Cola ställer dock till det en smula genom att inte dela ut i början av januari (som man kanske kan tycka att de borde ha gjort), utan bryter mönstret och har istället traditionellt en utdelning i mitten av december. Så för att täcka upp block 1 i januari väljer jag Pepsico. För mars/juni/september och december blir det svenskt i form av Alliance Oils Preferensaktie.

För block 2 har jag inga egna innehav som täcker upp, så vi kör på de som nämndes ovan: Altria Group, American Express och Lorillard.

Inte heller i block 3 har jag några egna innehav som hjälper till. Här väljer jag Capstead Mortgage, Kinder Morgan och McDonald's. I december gör den aviga fjärde utdelningen från Coca-Cola sällskap med den från McDonald's.

Block 4... ställer till det en aning. Här hjälper Kværner till, men med sin halvårsbaserade utdelning täcker de endast upp två block. Sen är det stopp. De flesta aktierna med sen utdelning har den såpass sent att pengarna kommer in på ens svenska konto i början av månaden efter. Så här får det nog bli en nödlösning i form av tidigare nämnda månadsutdelare Eagle Energy Trust. Klart!



Josåattehh... nördigt var ordet :-)

Summa summarum: ja, det går att få till så utdelningar trillar in varje vecka om man är villig att tänja lite på gränserna. Är det ett mål att eftersträva? Det vette katten... kanske? Jag skulle ju absolut inte ha något emot att få se utdelningar, stora som små, ticka in varje vecka!

2 kommentarer:

  1. Kul test! Hade man funnit alternativ som hade kvalificerat sig för portföljen så hade det ju varit magiskt att se utdelningar trilla in veckovis! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minst sagt! Jag får ha det som 'bonusmål' i framtiden :-)

      Radera