måndag 11 november 2013

Inköp: Prospect Capital Corp (PSEC) / ShaMaran Petroleum på gång

Efter en tids stiltje här på senare tid valde jag idag att stuva om lite i portföljen. Jag klev in i Prospect Capital Corp (PSEC)...

...och det på bekostnad av mitt innehav i Coca-Cola. Yep, ni läste rätt. Främsta anledningen till att jag sålde av dem är att det en längre tid känts som mitt köp av Coca-Cola var en aning feltajmat. Har också insett att jag borde fokuserat på aktier med något högre direktavkastning såhär i början, för att få igång 'flödet'. Så nu när Coca-Cola slutligen segade sig upp mot mitt gav igen sålde jag till ungefär plus-minus-noll - efter courtage etc tror jag att jag går minus någon hundralapp eller så, vilket jag kan leva med. Jag siktar dock på att, nej, jag kommer att kliva in i Coca-Cola igen i framtiden, men den här gången tänker jag invänta en dip.

Så det blev alltså Prospect Capital istället, närmare bestämt 417st till kursen $11,29. I och med det här köpet kan jag pricka av ett av mina delmål, att få utdelning varje månad. Första utdelningen från PSEC kommer trilla in i slutet av december, under mellandagarna.

- -

I övrigt har det äntligen börjat röra sig lite på nyhetsfronten när det gäller ShaMaran Petroleum. Senaste veckorna har vi fått besked att en första pipeline har färdigställts, att obligationserbjudandet blev fulltecknat, att AT4 har börjat borras, att en andra pipeline har börjat byggas och nu idag kom beskedet att TAQA - som är en av de större delägarna i oljefältet där ShaMaran är verksamt - siktar på produktionsstart redan i slutet av 2014 istället för under 2015 som sades tidigare. Efter en tids torka är det ganska trevligt att se lite nyheter.

Mitt innehav i ShaMaran ligger i dagsläget omkring +8% och det ska bli mycket intressant att se vad som händer under framförallt andra halvan av 2014. För att vara en förhoppningsaktie känns det rätt hyfsat, måste jag säga.

3 kommentarer:

  1. Intressant! Kan också känna att KO är lite tråkig emellanåt, inga planer på att lämna den dock då den får anses ligga på en låg risknivå, något som jag egentligen skulle behöva ha mer av i portföljen. :) Gött med PSEC, 417st innebär ju ändå en inte helt obetydlig utdelning varje månad så grattis till detta köp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar! Ja det bör bli omkring 255-260kr/mån efter 15% källskatt, lite beroende på växelkursen, vilket känns bra. Totalen för året ökade med drygt 2400kr.

      Siktar också på att få ned risknivån i framtiden, t.ex. genom att kliva in i Coca-Cola igen samt plocka in aktier såsom AT&T, Altria Group, HCP Inc etc.

      Såhär i början känner jag dock att jag kan öka risken en aning, för att få upp flödet. "Problemet" med köpet av Coca-Cola är att det var mitt första köp när jag i somras startade upp min utdelningsportfölj. Sen dess har jag lärt mig otroligt mycket och hade jag då vetat vad jag vet nu så hade jag förmodligen köpt något annat med högre direktavkastning eller avvaktat, eftersom Coca-Cola låg ganska högt vid den tidpunkten. Håller med om att det är en lite tråkig aktie, men det är å andra sidan något många av de tryggare aktierna har gemensamt :)

      Radera
    2. Känner igen mig i exakt det du skriver om. Började också i somras och tog in Industrivärden och Coca-Cola först, vilket säkerligen inte var något dumt beslut men för avkastningens skull så kanske man skulle börjat med ngt annat. På sikt blir det nog ändå riktigt bra! :)

      Radera