fredag 21 mars 2014

Western Asset (WMC) sänker utdelningen


Western Asset Mortgage Capital Corp. (WMC) tillkännagav igår att de sänker utdelningen för Q1/2014, till $0,67 per aktie. Innan utspädningen på 10,5% i samband med förra utdelningen hade detta motsvarat en utdelning på $0,74 per aktie.


Att ett bolag sänker sin utdelning är såklart aldrig roligt och hade det varit en av de stora, stabila utdelningsdrakarna hade jag förmodligen sålt av rubbet på direkten. Men nu är det Western Asset vi pratar om, ett högriskbolag jag från första början räknat med kommer ha en väldigt ojämn utdelningskurva. Den här sänkningen innebär att direktavkastningen sjunker från 21,50% till 16,01% (beräknat på $0,67 per aktie i utdelning även för kommande kvartal), vilket fortfarande är väldigt bra. 

Så jag kommer sitta still i båten även om jag såklart kommer följa utvecklingen framöver. Är det början på en längre nedåtgående trend, där direktavkastningen kryper ned under 10%, kommer jag dock kliva av vid något lämpligt tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar