tisdag 24 maj 2016

Sålt: ESTEA Kapbevis3, Köpt: Hennes & Mauritz (HM B)



Att kliva in i Esteas obligation var när det begav sig lite av ett experiment. Jag hade ingen tidigare erfarenhet av obligationer och direktavkastningen på över 6% var såklart lockande. Så jag hoppade på när erbjudandet kom och visst, utdelningen trillade planenligt in varje kvartal och det var inga direkta konstigheter, men oj så tråkigt det är med obligationer.

Jag sålde av rubbet idag och ökade istället mitt magra innehav i Hennes & Mauritz B (HM B) med 38 st aktier á 254,30 kr. Lite lägre direktavkastning men i det långa loppet känns det som ett bättre beslut.

Nu blir det nog inget nytt köp för min del förrän skatteåterbäringen kommer (månadssparandet kommer gå till att fylla på nödreserven efter köpet av WPG). Om H&M då fortfarande ligger kvar under 260 kr kommer jag nog fylla på ännu mer. Vi får se. Oavsett vilket blir det någon svensk aktie, för att hålla mig till ett av mina uppdaterade mål om att portföljen till minst 50% ska vara viktad mot SEK.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar