tisdag 3 maj 2016

Sålt: AT&T (T), köpt: AstraZeneca (AZN)

Ska i ärlighetens namn erkänna att jag inte riktigt förstår varför Stockholmsbörsen betett sig som den gjort hittills den här veckan. Har det att göra med dåliga rapporter från flera stora drakar i Europa? Eller den nedjusterade prognosen för Eurozonen? Den allt svagare dollarkursen (typiskt att det kom en extra stor dip precis innan en utdelning bör trilla in från USA)? Eller är det kanske helt enkelt talessättet "sell in May and go away" som är i full effekt?

Nåväl, jag tog hursomhelst tillfället i akt och sålde trotjänaren AT&T (T) för att kunna kliva in i AstraZeneca (AZN). Det blev prick 100 st aktier á 461,50 kr. Försäljningen av T var ännu ett steg mot att minska de utländska innehaven i mitt ISK. Hade egentligen tänkt göra en "flytt" av innehavet till min KF, som jag gjorde med WSR, men istället blev det alltså ett köp av AZN. Köpet innebär också att jag höjer min årliga, rullande utdelning (förutsatt att utdelningen ligger kvar på samma nivå i framtiden) och jag minskar min exponering mot dollarn (vilket känns ganska bra i dessa tider).

Jag avser plocka in AT&T igen i framtiden - när/om kursen backar en aning - men då som en ny position i min KF.

De enda utländska aktier som är kvar i min ISK är nu Ensco PLC (ESV) samt Main Street Capital (MAIN), där ESV inte har någon utdelning att tala om medan källskatten för MAIN bör hamna under Skatteverkets gräns för ISK. Jag känner mig därmed klar med omstruktureringen av min ISK och kan fokusera framåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar