torsdag 21 april 2016

Inköp: Telia Company (TELIA)




Har funderat ett tag på om det inte är dags att släppa den 'allergi' jag haft mot svenska aktier (mer om det i ett framtida inlägg), en allergi som dessutom främst baserats på att de flesta svenska aktiebolagen envisas med att ha utdelning endast en gång om året.

På senare år har det dock så sakteliga börjat förändras, där några svenska aktiebolag gått ifrån att dela ut en gång om året. Oftast rör det sig om en övergång till halvårsbaserad utdelning, men det är åtminstone ett steg i rätt riktning. Telia Company (TELIA) är ett sådant bolag, som med årets utdelning gått över till att dela ut två gånger om året, så idag gjorde jag slag i saken och plockade in aktien i portföljen. Det blev totalt 218 st á 39,78 kr. Givetvis kom det en negativ nyhet bokstavligt talat max fem minuter efter att mitt köp gått igenom som fick kursen att genast skutta ner ett antal ören, men men - livet på en pinne.


Jag var lite inne på att köpa Nordea Bank (NDA SEK) men den fortsatte stiga under dagen medan jag väntade på att överföringen av likvida medel skulle bli klar, så jag valde att gå på mitt backup-val istället som då alltså var Telia. På det här viset ökar jag ju dessutom årets totala utdelning i och med Telias andra utdelning i oktober månad, så det känns bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar