torsdag 23 februari 2017

Aktieköp februari 2017; mat och fastigheter

Då var det dags för aktieköp igen. Har genomfört följande transaktioner:

50 st Bosjö Fastigheter (BOSJO)
45 st Axfood (AXFO)

Precis som jag gjorde med Saltängen ämnar jag bygga upp en position i Bosjö som innebär att jag får in över 500 kr per utdelningstillfälle och nu återstår det bara att köpa minst 45 st aktier innan ex-datumet 30 mars. Jag skulle då sitta med 220 st, vilket är tillräckligt för att nå mitt mål.

Det finns många åsikter om enfastighetsbolagen, men jag känner mig trygg med att sitta med både Bosjö och Saltängen. Självklart ska man inte räkna med någon vidare kurstillväxt, men den tilltagna direktavkastningen väger upp för det och gör ganska mycket för att få igång utdelningsflödet. Jag ser mig själv sitta med båda bolagen under åtminstone ett par års tid för att "boosta" utdelningarna, så får vi se vad som händer efter det.

Månadens andra köp, Axfood, följer den defensiva plan jag nämnde i ett tidigare inlägg. Jag har länge velat kliva in i aktien och nu var det äntligen dags. Kursen känns nedpressad och direktavkastningen ligger på ca 4,3% vid nuvarande nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar