fredag 17 februari 2017

Veckans utdelningar, summering februari 2017

Laddar inför helg med att sammanfatta senaste tidens utdelningar. Totalt fem utdelningar blev det den gångna veckan, från Whitestone REIT (WSR), Alaris (AD), Dream Office REIT (D.UN), Omega Healthcare (OHI) samt Main Street Capital (MAIN). Då nästa vecka är en 'vit' vecka är det även dags att sammanfatta februari månad.

Februari 2017:


DatumBolag
Antal
Per AktieTotalt*
17-02-17
17-02-17
17-02-17
17-02-17
17-02-14
17-02-07
17-02-07
17-02-03

17-02-02
Main Street Capital Corp
Omega Healthcare
Dream Office REIT
Alaris Royalty Corp
Whitestone REIT
Oscar Properties Pref
Akelius Pref
Eolus Vind

Gladstone Investment Corp
145
60
100
100
220
40
15
415
  125
1,64 kr
5,51 kr
0,85 kr
0,92 kr
0,84 kr
5,00 kr
5,00 kr
1,50 kr
0,54 kr
201,86 kr
280,91 kr
72,34 kr
78,13 kr
157,99 kr
200,00 kr
75,00 kr
622,50 kr

57,80 kr

Summa utdelningar februari 2017: 1 746,53 kr
Summa utdelningar 2017: 3 426,04 kr


* Efter 15% källskatt har dragits i de fall det rör utländska aktier.

För att summera årets andra månad ökade utdelningarna med 47% jämfört med februari 2016. Inte lika imponerande ökning som förra månaden men klart godkänt ändå.

Totala källskatten som drogs från min KF under februari uppgick till 114,19 kr.

7 kommentarer:

  1. Hej Kowalski! Ser att du har en förkärlek till månadsutdelare och REIT:s. Gällande Dream Office har jag själv spanat in det bolaget för en tid sedan. Tog sedan beslutet att risken var för hög och valde deras "kusin" Dream Global REIT istället. Har du någon speciell anledning till just ditt val av Dream Office i portföljen?
    Mvh
    Bearfighter Investment

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Ja månadsutdelare har varit ett bra sätt att få igång "snöbollseffekten". Skulle kunna tänka mig skaffa fler framöver, men just nu har jag lite mer fokus på svenska aktier.

      Jag gjorde ingen djupare analys av Dream Office REIT innan köpet, annat än att konstatera att det är en av Kanadas största REITs som kursmässigt var ganska nedpressad där i slutet av augusti förra året. Får väl se hur det utvecklar sig framöver, men än så länge rullar det på.

      Mvh
      Kowalski

      Radera
    2. Aha okej, ska bli spännande att följa din resa :)

      Radera
  2. Whitestone REIT, Alaris Royalty Corp, Main Street Capital Corp, Gladstone Investment Corp. Samtliga av dessa verkar ha en payoutratio på mer än 100%, hur tänker du kring det? Har bara gjort en snabb screener och såg detta. //David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Läste för längesen en artikel om just det där och väldigt förenklat menade författaren att man inte bör stirra sig blind på payout ratio hos REITs, BDCs etc på grund av de speciella skatteregler som rör den typen av bolag.

      Artikeln jag läste har jag inte kvar men såhär skriver exempelvis Dividend.com:

      "In addition, REITs must distribute 90% of their earnings to shareholders through dividends. As a result, the company is exempt from paying income taxes on the profits paid to shareholders. In turn, individual shareholders are then responsible for paying taxes on earned dividends. REITs generally have very high yields and payout ratios since they are required to pay such a large percentage of their profits in the form of dividends. In fact, payout ratio is not a useful metric for evaluating REITs at all."

      Jag ämnar fördjupa mig i ämnet framöver så jag kan ge lite mer vettiga svar :), men som alltid handlar det om att finna tiden till det.

      Mvh
      Kowalski

      Radera
  3. Absolut att de är REITS, har koll på konceptet och reglerna. Men om de ska växa och på sikt även höja utdelningen så blir det problem. Sitter själv med både Northwest Health REIT, OHI i REIT-sektorn. Men de har plats att växa med förvärv, vilket blir att de har mer pengar att dela ut. Det jag försöker säga är att det blir svårt att hålla i utdelningen om man delar ut hela förtjänsten, samt att växa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, ja där håller jag med till fullo. Samtidigt så har jag inga direkta förväntningar på att de REITs och BDCs jag har ska agera likt de mer "normala" bolagen på de nordamerikanska börserna, med årliga utdelningshöjningar etc, utan de har hittills främst fungerat som ett sätt att få igång mitt utdelningsflöde. Det är av lite samma anledning jag har de svenska preffar och enfastighetsbolag jag har i portföljen.

      Under andra halvan av 2016 var nog egentligen när jag först började känna att jag var på väg att nå en hyfsad grund vad gäller utdelningarna, vilket sedan ledde till att jag började plocka in mer 'traditionella' bolag (t ex svenska bolag med "tråkiga" helårsutdelning, något jag tidigare nästan undvikit helt) för ytterligare diversifiering.

      Jag säger inte att min strategi är vettig/normal men den har funkat ganska hyfsat hittills :)

      Mvh
      Kowalski

      Radera