torsdag 30 augusti 2018

Månadsrapport augusti/2018

Dags att summera augusti månad. Känns som januari var igår och nu är det inte långt till att hösten står för dörren. Tiden går fort när man har roligt.

Är klent med inlägg i övrigt just nu. Beror nog mycket på att jag jobbar en hel del och är ganska trött om kvällarna. Dåligt med inspiration och idéer. Eftersom de lite större transaktionerna oftast sker kring löning/månadsrapporten känns det dessutom lite onödigt att dela upp det i separata inlägg.


Följande transaktioner har genomförts:

Köpt 20 st NCC B (NCC B)


Surprise surprise, har fortsatt öka mitt innehav i NCC med ett par spridda småköp.

Köpt 20 st Sagax D (SAGA D)

Valde att ta en liten startposition med utdelningar som kommit in eftersom övriga innehav klättrat uppåt de senaste veckorna (och därmed sabbat mina planer för påfyllning).

Köpt 40 st Newtek Business Services Corp (NEWT)

Ännu ett nytt bolag i portföljen. Är en BDC, ett "Business Development Company", likt MAIN och ARCC. Har velat plocka in NEWT en längre tid, men något annat har alltid lyckats få högre prioritering. Hoppas på en dipp framöver så jag kan öka på, men eftersom att kursen lika gärna kan fortsätta uppåt valde jag att kliva in trots att den ligger lite högt just nu.

Köpt 7 st Boston Pizza Royalties Income Fund (BPF.UN)

Fyllde på en liten skvätt med slatten från sparandet tillsammans med utdelningar som kommit in.

Köpt 10 st Dustin Group (DUST)

Ytterligare ett nytt innehav. Kursen dippade någon procent så då köpte jag på mig en liten startposition med pengar som var över. Behöver stärka upp utdelningarna i december och förhoppningsvis får jag chansen att plocka på mig några till närmaste tiden.


---

Följande utdelningar inkasserades under månadens gång:



Augusti är helt klart en månad i behov av förbättring, vad gäller utdelningsflödet. Att plocka in fler månadsutdelare är en variant, men jag skulle nästan föredra att förstärka med bolag som delar ut mer sällan - och då gärna svenska. Utbudet är dock minst sagt begränsat, men jag siktar på att återigen plocka in Akelius preferensaktie. Bland utländska aktier är AT&T, Verizon och Clorox tänkbara kandidater.

Jämfört med augusti månad ifjol innebär årets utdelningar en minskning med drygt 3%. Trodde i min enfald att The Geo Group skulle gå över till mer normal kvartalsutdelning, men de höll fast vid sitt ryckiga schema de även använde under 2017. Så istället för utdelning i augusti kom den i juli, vilket gjorde att jag missade målet och därmed hamnade på minus. Å andra sidan gjorde skiftet att utdelningen för juli blev bättre än beräknat och resten av året borde prognosen stämma.

Kan slutligen konstatera att de rullande utdelningarna för året nu precis passerat 20% av mitt totala utdelningsmål. Med andra ord tar det sig, så sakteliga Har även spikat mitt utdelningsmål för 2019 och det kommer bli ganska saftigt - men inte omöjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar