onsdag 24 oktober 2018

Inköp australiensisk bank och baltiska fastigheter

Då var det dags för löning igen, äntligen. Den här månaden fördelade jag sparandet mellan min KF hos Nordea och mitt ISK hos Avanza för att göra följande inköp:
Köpt 320 st Baltic Horizon Fund (NHCBHFFS)

Fick till slut ett klart besked vad gäller källskatten. Nordnet skrev att det, enligt besked från Euroclear, inte skall dras någon källskatt, men när jag initialt frågade Avanza blev svaret att jodå, det ska minsann dras 15% källskatt. Efter att jag länkade till det Nordnet hade skrivit ändrade sig dock Avanza (gissar att de själva kollade med Euroclear) och bekräftade att det inte kommer dras någon källskatt från Avanzas sida heller. Så då slog jag till.

Förutom att det är ett nytt innehav är det också första gången jag får en viss exponering mot Euron (då utdelningarna betalas ut i Euro), samt också att jag får exponering mot fastighetsmarknaden i de baltiska länderna.




Köpt
 31 st WestPac Banking Corp (WBK)


Varför inte ordna lite exponering mot Australien när jag ändå håller på? WestPac Banking Corp är Australiens första bank, grundad redan 1812, med säte i Sydney. Fokus ligger på finansiella tjänster riktade till kunder i Australien, Nya Zeeland samt närliggande områden. Direktavkastningen ligger på över 7% och utdelningen kommer två gånger per år, i januari och juli. Aktien är dubbelnoterad och det var den amerikanska aktien jag köpte.

-


Går som synes sådär med min ambition att minska andelen fastighetsaktier i portföljen...

Dagens köp ökar mina årliga utdelningar med ca 665 kr, lite beroende på aktuella växelkurser. Köpen innebär också att det återstår mindre än hundralappen för att nå utdelningsmålen i både januari och februari. På tal om mål är det hög tid för en rejäl genomgång och uppfräschning av dessa. En uppdatering av sidan är på gång.

2 kommentarer:

  1. Hej Kowalski. Intressant att läsa dina tankar kring dessa 2 bolag :-) Vad ligger courtage avgiften på vid köp i Australien? Vad är det som lockar dig till baltiska fastigheter och hur ser du på fondens avgifter över en längre tid? Fortsatt lycka till med ditt sparande :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  2. Hej Slimis,

    Westpac Banking Corp är dubbelnoterad i Australien och USA. Jag köpte den amerikanska aktien (WBK), till min KF hos Nordea. Det blev alltså vanligt USA-courtage (1 USD).

    Vad gäller Baltic Horizon Fund köpte jag den dubbelnoterade aktien (NHCBHFFS hos Avanza) - fonden har ticker NHCBHFFT på Nasdaq Baltic. Den funkar som en REIT, där 80% av vinsten ska delas ut (vilket sker kvartalsvis). Hade endast fonden varit tillgänglig hade det inte blivit något köp - föredrar aktier :)

    Det blev ett köp dels på grund av direktavkastningen (dumt att förneka det uppenbara :P) men också för att de sitter på en ganska fin portfölj med kommersiella fastigheter de tre baltiska huvudstäderna. Tänkte att det inte skadar att diversifiera sig i den riktningen, helt enkelt.

    Tack för din kommentar!

    Mvh

    SvaraRadera