torsdag 4 september 2014

200 utdelningar per år?

Häromdagen läste jag en artikel om Realty Income (O) på SeekingAlpha.com där en av medlemmarna berättade i kommentarsfältet att han har omkring 200 utdelningstillfällen att se fram emot varje år. Sug på den karamellen en stund. 200 utdelningar, per år. Det innebär ett snitt på nästan 17 stycken i månaden, eller nästan 4 stycken per vecka. Snacka om utdelningsflöde. När jag räknar på mitt eget innehav kan jag konstatera att jag i dagsläget landar på 42 utdelningstillfällen per år, extrautdelningar ej inräknade.

Så hur kan man överhuvudtaget komma upp i 200 utdelningar varje år? Svaret är att vara aktiv på de utländska aktiemarknaderna, speciellt den nordamerikanska där normen framförallt är kvartalsutdelning men även månadsutdelning. Svenska bolag har, med några få undantag, utdelning endast en gång om året och det gör inte mycket för ett utdelningsflöde... Just månadsutdelare är främsta anledningen till att jag själv som sagt redan passerat 40 utdelningstillfällen per år - trots att jag endast sitter med fem utdelningsaktier (än så länge, ska sägas).

Men, likt MythBusters som alltid gör sitt yttersta för att göra sina experiment lite större, lite mer explosiva i slutet av varje program, går det även att hitta någon som smäller lite högre även när det gäller utdelningstillfällen och denne någon är The Dividend Swan. Svanen har, enligt mina beräkningar, inte mindre än nästan 400(!) utdelningar att se fram emot varje år. Wow! Visst, en stor del av utdelningarna kommer från olika månadsutdelare (nästan 30 st totalt) men han har även stora, trygga bolag såsom The Coca-Cola Co., Johnson & Johnson, Pepsico m.fl. i sin portfölj som hjälper till att pressa upp det totala antalet utdelningar. För mig som är en utdelningsjunkie, som gillar när det händer saker, är Svanen en riktig inspiration.

Vad tror ni, är Svanen "värst" därute - eller finns det någon som har ett ännu häftigare utdelningsflöde?

3 kommentarer:

  1. 200 utdelningar är bra men tycker inte det är extremt på något sätt. Jag tror det finns en hel del som bloggar som ligger runt 200. 400 är lite mer sällsynt :) Själv ligger jag på 99 som det ser ut nu.
    /XO

    SvaraRadera
  2. Beklagar sent svar, glömde helt bort att svara på din kommentar.

    Ja, insåg sen att, som du säger, 200 utdelningar kanske inte är så extremt ändå. Nu ligger jag förvisso själv kvar på 42 i och med att jag skyfflat om lite i min portfölj senaste månaden, men jag räknar nästan med att närma mig 100 - till att börja med - under 2015.

    Den som lever får se =)

    SvaraRadera
  3. Hur många idag? Själv ligger jag på 73 och denna siffra hat ökat rejält sen jag upptäckte månadsutd i början av hösten!! Nu handlar det om att åter investera pengarna, inte öka antalet olika aktier!
    Mackan

    SvaraRadera