onsdag 24 september 2014

Inköp: American Realty (ARCP)


Lön innebär aktieköp. Då jag har ett par lite större utgifter den här månaden förde jag inte över lika mycket som senast. I och med detta valde jag då att fylla på mitt innehav i American Realty Capital Properties (ARCP) istället för att kliva in i Whitestone REIT (WSR) som jag hade tänkt. ARCP har dessutom dippat lite, så det känns som rätt beslut. Eventuellt att det blir WSR i slutet av oktober istället. Vi får se vad som hänt med kursen då.

Det blev 79 aktier till kursen 12,19 USD, vilket innebär en utdelningsökning om ca 475 kr per år efter 15% källskatt har dragits.

Jag är nu ett köp från att nå en position i ARCP jag sedan kommer känna mig nöjd med ett tag framöver.

Och ja, nu kommer portföljsidan att uppdateras. Glömde helt bort det senast.

6 kommentarer:

  1. Hoppas den blir an kanonplacering på lång sikt.
    Själv har jag fegat med en mer defensiv "play" och köpt preffen ARCPP.
    Om de behåller/höjer utdelningen på sikt för stamaktien är den säkerligen en bättre placering än preffen.

    Mvh petrusko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå, jag visste i ärlighetens namn inte ens att preffen var tillgänglig via Avanza. Jag hade dock förmodligen ändå valt stamaktien :-)

      Den kommande utdelningen är den sista av de som utannonserades i oktober förra året, så det ska bli intressant att se om det inkluderas någon höjning när nästa laddning utdelningar tillkännages.

      Tack för att du tittade in!

      Radera
  2. Ok bra att du uppdaterar portföljsidan, viktigt när du har besserwissrar som läser som mig. Jag har haft samma taktik som dig ett tag, därför jag fastnade för din blogg. Jag hade både ARCP och Whitestone ett tag, tills jag insåg att för riskspridningenns skull ska man inte ha 2 liknande REITS. Så jag sålde Whitestone och köpte Northwest healthcare properties istället./mvh Henke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska vara noggrannare med att uppdatera portföljsidan framöver så den är aktuell =)

      Jag håller med om att det är bra att diversifiera sig, men samtidigt skulle jag personligen kunna tänka mig att ha med både ARCP och WSR i min portfölj. Nu när det inte blev WSR i samband med senaste köpet kanske det dröjer dock.

      Northwest Healthcare Properties tror jag är en stabil REIT, bra köp där. Jag lär plocka in den jag med framöver, speciellt då jag vill se till att jag får exponering mot CAD igen efter försäljningen av Eagle Energy Trust.

      Radera
    2. Nu kan man ju snart fylla på med fler ARCP, Northwest H och Psec. Men ska nog avvakta ett par dagar. ARCP ligger uppenbarligen i en nedåtgående trend, man får nog vänta o se vad som händer med räntorna i USA. I efterhand så här var försäljningen av Whitestone rätt bra inprickad :p/mvh Henke.

      Nackdelen med Northwest är bara att courtaget är det dubbla. Men det får man leva med :)

      Radera
  3. Håller med. Nu har jag ju dock redan genomfört mitt köp för den här månaden, så jag får sitta och hoppas på att de inte återhämtar sig alltför starkt de närmaste tre-fyra veckorna =)

    SvaraRadera