fredag 20 januari 2017

Dags att bygga upp defensiven

Min portfölj består som bekant av flera aktier med klart högre riskprofil än vad många kanske skulle rekommendera. Det har varit en medveten strategi för att få igång utdelningsflödet och hittills har det i stort sett gått enligt planen. Till i år har jag dock sedan en tid tillbaka haft ett outtalat mål om att bygga upp den defensiva delen, för att minska risken.

Så hur ser planen ut för 2017? Jo, följande bolag skulle jag vilja plocka in under året (med motiveringar):

Axfood (AXFO)
ICA Gruppen (ICA)

Mat kommer alltid behövas. Jag handlar själv på både Willy:s och ICA och det brukar alltid vara mycket folk.

Beijer Alma B (BEIA B)

Tryggt, anrikt industriföretag.

Castellum (CAST)

Välskött kvalitetsbolag med finfin utdelningshistorik. Finns inte så mycket mer att säga. Jag ligger förvisso redan tämligen tung i fastighetsbranschen, men det är främst i USA.

Nobina (NOBINA)

Nordens största bussoperatör rullar på sen börsintroduktionen ifjol och lär inte sakta in i första taget.

Slutligen vill jag även öka i både Clas Ohlson (CLAS B) och Skanska (SKA B).

Flera av företagen ovan ligger lite - eller mycket - högre än jag skulle vilja just nu, men i några fall funderar jag på att köpa några småposter inom kort för att få en "entry point" så att säga. Det finns såklart även andra mer "defensiva" bolag jag skulle kunna tänka mig plocka in i portföljen, men de ovan ligger åtminstone i toppen av önskelistan.

Verkar urvalet vettigt? Finns det fler branscher jag borde titta närmare på? Har funderat lite på klädbranschen, kanske att återigen kliva in i Hennes & Mauritz B (HM B) på nuvarande nivå och/eller plocka in Björn Borg (BORG). Någon mer bank vore eventuellt också något att titta på, men de känns dyra överlag just nu.

Så många valmöjligheter...

Till sist vill jag passa på att önska en trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Det är alltid mycket folk när du handlar på ICA? Ursäkta men du kanske ska se över vad som ingår i "ICA Gruppen"... Det är inte butikerna!!!

    SvaraRadera
  2. Från deras hemsida:

    "Kärnan i ICA Gruppens verksamhet är handel med dagligvaror. I koncernen ingår ICA Sverige och Rimi Baltic som i huvudsak driver dagligvaruhandel, ICA Fastigheter som äger och förvaltar fastigheter, ICA Banken som erbjuder finansiella tjänster och Apotek Hjärtat som driver apoteksverksamhet. I koncernen ingår även hemtextilkedjan Hemtex."

    Såvitt jag vet ingår butikerna i segmentet ICA Sverige. Är det *enbart* butikerna som utgör koncernen ICA Gruppen? Nej självklart inte - men det skrev jag inte heller.

    SvaraRadera