måndag 2 januari 2017

Sammanfattning 2016, blickar framåt mot 2017.

Då har vi äntligen kunnat lägga 2016 till handlingarna och kan med förnyad energi välkomna 2017. God fortsättning!

Det har senaste månaderna varit väldigt stillsamt här på bloggen, vilket känns ganska trist. Det är en direkt följd av att 2016 års i princip hela sista kvartal var väldigt stressigt - jag hann helt enkelt inte med allt och bloggen hamnade då dessvärre i frysboxen.

Men men, nytt år med nya möjligheter!

För att sammanfatta 2016 måste jag ändå säga att jag är nöjd. Åkte på några nitar - med förlusten i Ensco som främsta exempel - men överlag gick det ganska hyfsat: per Avanzas grafer slutade mitt ISK på +34% (inklusive utdelningar) medan min KF slutade på +42% (inklusive utdelningar - jag antar åtminstone att Avanza räknar in dem?).

Det blev några ytterligare omstuvningar i portföljen mellan oktober och december. Jag sålde av Novo Nordisk och Hennes & Mauritz, medan jag under samma period plockade in Skanska, Care Capital Properties, Gladstone Investment Corp och Omega Healthcare. Jag har även ökat lite i Alaris Royalty Corp, ShaMaran och Saltängen. Förändringarna har gjort att jag ligger lite för tung mot USD just nu, men det tänkte jag jämna ut under våren. Överlag är jag ganska nöjd med portföljens nuvarande utveckling och utdelningsflödet har stärkts inför 2017.

På tal om utdelningar har det såklart hänt en del även på den fronten. Följande är en snabb sammanfattning:

Under oktober månad fick jag totalt 1 364,71 kr i utdelningar från sex olika bolag (ARCC, BOSJO, D.UN, MAIN, SAPIAB samt WSR).

Under november månad fick jag totalt 722,21 kr i utdelningar från fem olika bolag (AD, D.UN, MAIN, OP PREF samt WSR).

Under december månad fick jag totalt 1 660,76 kr i utdelningar från nio olika bolag (AD, BOSJO, D.UN, FLO, GAIN, MAIN (inklusive en extrautdelning), SBRA, SNR samt WSR).

(Summorna ovan är efter dragen källskatt.)

Totalsumman för 2016 hamnade på 11 688,48 kr i utdelningar. Jag slog därmed mitt mål om 10 000 kr med ganska god marginal. För 2017 har jag satt som mål om att få in 25 000 kr i utdelningar. Det kommer bli en rejäl utmaning men känns samtidigt inte helt orealistiskt. Jag har även som mål att få in minimum 1 000 kr i utdelningar varje månad, men det är så gott som redan ordnat med ett par få undantag där jag måste stärka upp utdelningarna.

I övrigt kommer det nog fortsätta ungefär som vanligt under 2017, vad gäller strategin.

Slutligen ska jag försöka prioritera upp bloggen igen. Förvänta er inga underverk eller djupsinniga analyser (har fortfarande på tok för mycket att lära mig på den fronten), utan den kommer även fortsättningsvis främst lista mina tokerier på börsen :-)

Jag kommer nog dessutom även gå tillbaka till att redovisa utdelningarna i takt med att de kommer in. Tycker det är roligare så.

Tack till er som tittade in under fjolåret. Nu kavlar vi upp ärmarna och ser fram emot vad 2017 har att bjuda på.

//Kowalski

3 kommentarer:

  1. Ja dig var det länge sen man såg. Välkommen tillbaka.

    SvaraRadera
  2. Sitter och läser ikapp nu då det inte var sålänge sen jag upptäckte din blog. Kör på! Mycket trevlig läsning. Dina ark angående kvartalsutdelare i norden är kanon!
    /P

    SvaraRadera