onsdag 4 januari 2017

Ökat i Crowdsoft

Var lite kluven huruvida jag skulle nämna mina "sidoaffärer" överhuvudtaget här, eftersom tanken är att fokus ska ligga på min utdelningsportfölj, men har nu bestämt mig för att köra 'full disclosure' så att säga. Blir enklast så.

Som rubriken antyder ökade jag i Crowdsoft häromdagen, dels för att den dippade en aning men även för att jämna ut antalet aktier. Det blev 12 000 st till ett pris av 0,326 kr per aktie och jag har nu totalt 30 000 st.

Om det inte redan framgått är det alltså ett klassiskt "förhoppningsbolag" det rör sig om och det är mitt andra i portföljen efter ShaMaran Petroleum. Mitt fokus kommer alltid ligga på utdelningsaktier, men samtidigt tycker jag det kan vara riktigt spännande/intressant med några få, mindre poster i volatila småbolag som "krydda" i portföljen*. Jag är kanske lite konstigt funtad på det viset.

För de som undrar vad Crowdsoft är kommer här en kort sammanfattning (från Avanza):


"Crowd Soft Technology utvecklar programvara för hantera kommunikation för myndigheter och operatörer där det krävs extra säkerthet."

Bolaget börsintroducerades augusti 2016 och inledde starkt för att sedan falla tillbaka en bit under hösten, förmodligen delvis på grund av brist på nyheter. De har Karolinska Sjukhuset och A-Train som kunder, så de har en fungerande produkt. Gäller bara att få fler att inse det, något som förhoppningsvis sker under 2017 sen de bland annat förstärkt sin säljkår, inlett ett antal olika affärssamarbeten med mera. Den som lever får se...

Vad gäller ShaMaran har det till slut börjat röra på sig där. Anläggningen är klar och det enda som återstår är att färdigställa den pipeline som kommer transportera oljan. I takt med att oljepriset har stigit verkar dessutom marknaden på allvar ha fått upp ögonen för ShaMaran och kursen har stigit med ca 60% på en månad. Detta innebär att jag numera ligger på plus (efter tre långa år, ska tilläggas) och det kommer bli mäkta intressant att se vad som händer under resten av 2017.

* Att handla med aktier innebär alltid en risk, men i synnerhet när det rör sig om s.k. "förhoppningsbolag". Det ovan och framtida inlägg om dylika bolag skall inte ses som vägledning eller rådgivning överhuvudtaget. Om ni ändå väljer att köpa liknande aktier se då till att göra det med pengar ni har råd att förlora - gå absolut inte all-in och riskera bli en snyfthistoria i kvällspressen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar