tisdag 31 oktober 2017

Sammanfattning oktober/2017, snålmånad

Kedjebron över floden Donau i Budapest.

Så var det dags att summera ännu en månad. Hösten rullar på och bjöd till och med på ett tunt lager snö när jag klev utanför dörren i morse. På tok för tidigt för det vita helvetet att göra entré, i mitt tycke. Då var det desto skönare i Budapest som jag besökte några dagar under förra veckan och det var riktigt härligt att komma iväg från Sverige ett tag (speciellt då det var extremt grått och regnigt när vi åkte).

Det har varit ganska lugnt i portföljen. Jag sålde av Sagax Pref efter ex-datumet eftersom den klättrade upp över inlösenkursen. Blev några hundringar i vinst. Kan eventuellt tänka mig kliva in igen framöver, lite beroende på vad som händer med bostadsmarknaden - stormar ganska friskt nu.

Sålt 100 st Sagax Pref (SAGA PREF)

För pengarna fyllde jag på i Omega Healthcare när den dippade ner under mitt GAV. Behöver nu bara fylla på med 15 st aktier till för att nå mitt målantal (100 st).

Köpt 25 st Omega Healthcare Investors Inc (OHI)

För utdelningarna som kom in under månaden samt det jag förde över från lönen (vilket blev något lägre än vanligt på grund av resan) köpte jag Swedbank på dippen. Så nu har jag provat på att göra aktieaffärer liggandes på ett hotellrum i Budapest också. Kändes ungefär som vanligt, om jag ska vara riktigt ärlig.

Köpt 35 st Swedbank A (SWED A)

- -

Under månaden har det kommit in totalt 8 st utdelningar från följande bolag:

Gladstone Investment Corp (GAIN)
Ares Capital Corp (ARCC)
Sagax Pref (SAGA PREF)
Bosjö Fastigheter (BOSJO)
Whitestone REIT (WSR)
NorthWest Healthcare Properties REIT (NWH.UN)
Main Street Capital Corp (MAIN)
Saltängen Property Invest (SAPIAB)

Det blev totalt 2007,38 kr (efter dragen källskatt) och i min KF drogs det 121,93 kr i källskatt. Det var min bästa oktober hittills och ca 47% bättre än fjolårets utdelningar under samma månad. Utdelningarna under 2017 summeras nu till 18 590,40 kr.

- -


Vad gäller snålutmaningen höll det inte riktigt hela vägen då jag slog till på ett par erbjudanden under förra veckan som gjorde att det sprack. Hänger dock inte läpp för det och på det stora hela har det varit ett intressant experiment som fått mig att sänka matkostnaderna ganska rejält, mycket tack vare att det nu blivit rutin att kolla igenom butikernas reklamblad efter klipp samt oftare laga mat. Nu håller jag mig oftast kring 10 kr i både lunch- och middagskostnad (när jag äter själv, ska sägas) vilket är helt okej med tanke på att det tidigare absolut inte var någon ovanlighet att en enda måltid kunde gå på 50-100 kr. Kommer bli ganska många tusenlappar som sparas framöver.

- -


Vad gäller förändringen i att redovisa utdelningarna är det ett led i en något mer avslappnad inställning till bloggen - har lite för dåligt med tid helt enkelt.

1 kommentar:

  1. ÄR DU BEHOVET KRISTISK LÅNGT LÅN IGÅNG ELLER ÄR DU BEHOV LÅN ATT STARTA HAR EN SÄKERHET @ 2% RENTER FÖR FÖRETAG OCH PRIVAT
    SYFTEN? OM SÅ ÄR FALLET:
    Fyll och returnera
    Namn: ===
    Belopp som behövs: ===
    Varaktighet: ==
    land ==
    Syfte: ===
    Mobiltelefonnummer: ===
    Identifikationskort: ===
    Kontakta oss för mer information christloanfunds@gmail.com

    SvaraRadera