söndag 30 december 2018

Månadsrapport december/2018, årsrapport 2018

Dags att summera årets sista månad, tillika 2018 som helhet. Börsen är rejält grinig och året kunde absolut ha slutat roligare.

Följande transaktioner har genomförts i december:

Tecknat: 100 st NP3 Fastigheter Pref (NP3 PREF)

I början av december avslutades äntligen processen efter nyemissionen.

Köpt: 10 st Skanska B (SKA B)

Återinvesterade utdelningar i Skanska som backat ganska rejält på senare tid. Ska nog försöka öka lite till framöver.

Köpt 380 st Baltic Horizon Fund (NHCBHFFS)
Köpt 30 st Newtek Business Services Corp (NEWT)
Köpt 5 st Boston Pizza Royalties Income Fund (BPF.UN)

Månadssparandet delades upp mellan mitt ISK hos Avanza och min KF hos Nordea. Jag skrev mer utförligt om köpen i ett tidigare inlägg.


---


Följande utdelningar inkasserades under månadens gång:



Hade lite flyt med att de sena utdelningarna från Newtek och Main Street kom in till Nordea respektive Avanza natten mellan fredag och lördag, vilket gör att jag klarade utdelningsmålet för december.

Jag hade även nöjet att välkomna en utdelningspremiär under månaden som gått, från Dustin Group. Återstår nu ett helt år till deras nästa utdelning och jag siktar på att minst dubbla innehavet tills dess.

---

Sammanfattning 2018

Överlag är jag ganska nöjd med året som varit.

- Jag hittade tillbaka till ett mer regelbundet sparande.
- Jag slog utdelningsrekord för året som helhet.
- Jag ökade min diversifiering av portföljen och förbättrade utdelningsflödet.

Är väl mindre nöjd med att jag tog ett par förhastade beslut, som när jag sålde av Omega Healthcare när det stormade som mest när det istället hade varit bättre om jag suttit still i båten. Men men, det är lätt att vara efterklok och det är inget man tjänar på att älta - är bara att blicka framåt.

Är även mindre nöjd med att inte ha kommit ur det förhoppningsbolag jag har kvar i portföljen, men det ser ganska ljust ut inför 2019. Det innehavet ser jag dock som "döda pengar" och låter det ligga instängt i byrålådan. Det är också anledningen till att jag inte tar med det i redovisningen av portföljen. Jag vill fokusera på det roliga, på utdelningarna - inte på ett innehav som ligger och samlar damm.

Vad gäller utdelningarna låg den stora utgiften för balkongrenoveringen under 2017 som en våt filt över första halvan av 2018. Det bidrog också till att ökningen av utdelningarna inte blev så stor som den hade kunnat vara. Trots det kunde jag räkna in totalt 23 572 kr i utdelningar under 2018. Målet för året var att slå 2017, vilket jag gjorde även om det var med ynka 5,08%.

Lite utdelningsstatistik: jag fick in 94 utdelningar, inklusive extrautdelningar, från totalt 28 bolag under årets lopp (varav fyra av dem sålts av sedan dess). Det innebär ett snitt på ca 7,83 utdelningar per månad och i reda pengar snittade jag ca 1 964 kr per månad.

I början av januari kommer jag sammanställa målen för 2019.

Avslutningsvis vill jag passa på att önska alla som råkar snubbla in här ett riktigt Gott Nytt År.

1 kommentar:

  1. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera