fredag 16 september 2016

Äntligen fredag & återinvestering

Äntligen fredag. Det har varit en intressant börsvecka, med räntebeskedet från Fed och Mr. Markets oro kring Clintons hälsa som riktiga smällkarameller. Börserna i Nordamerika överlag tog en del stryk och framförallt REITs och BDCs, som eventuellt skulle påverkas lite hårdare av en räntehöjning, fick sig en rejäl snyting. Kändes väl sådär att se en del av ens aktier dippa med så mycket som 6-7% på en dag.

Hade jag haft en dylik dag när jag var en färsking på börsen hade jag nog lagt mig i fosterställning och undrat vad jag håller på med men nu ryckte jag mest på axlarna för att sedan glatt konstatera att det dykt upp flera köplägen. Jag börjar undra om jag inte har en för avslappnad inställning för mitt eget bästa.

Förutom ovan nämnda börssvängningar har det även trillat in ett antal utdelningar. En sammanställning kommer som vanligt i slutet av månaden. På tal om sammanställningen har jag funderat på att gå över till veckovis uppdatering istället, säg varje fredag. Känns som en hyfsad kompromiss mellan alltför sällan (slutet på varje månad) och alltför ofta (efter varenda utdelning)?


Eftersom jag var lite uttråkad tittade jag lite på att återinvestera de utdelningar som kommit in på ISK:t och valet föll på Bosjö Fastigheter. De flesta av er känner nog redan till bolaget i fråga, speciellt om ni följer Krösus Sork, men för att sammanfatta det lite kort så äger de Ellos huvudkontor och nordiska centrallager i Borås. Fastigheten omfattar ca 94 000 kvm och de har två hyresavtal på plats, ett för lagerdelen och ett för kontorsdelen, som löper fram till oktober 2030 respektive oktober 2032. Så för att vara en "one trick pony" känns det ändå ganska stabilt. De delar ut varje kvartal, i april/juli/oktober/december, med en direktavkastning på ca 8,9%.

Köpt: 5 st Bosjö Fastigheter (BOSJO)

Jag kommer sannolikt fylla på ännu mer i samband med löning för att få till ett hyfsat antal innan utdelningen nästa månad.

Passa nu på att njuta av helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar