torsdag 29 september 2016

Vinsthemtagning, portföljstök

Har stökat runt en del i portföljen senaste veckan. Började med att ta hem vinsten i AstraZeneca. Låg +25% och börsen känns lite oberäknelig just nu, så jag sålde av.

Sålt: 100st AstraZeneca (AZN)

För pengarna blev det köp i enfastighetsbolagen Bosjö Fastigheter och Saltängen Property Invest samt det kanadensiska investmentbolaget Alaris Royalty Corp.

Köpt: 125st Bosjö Fastigheter (BOSJO)
Köpt: 125st Saltängen Property Invest (SAPIAB)
Köpt: 70st Alaris Royalty Corp (AD)

Använde även en slant för att kliva in i ännu ett förhoppningsbolag. Valde att frångå min strategi om att enbart ha ett dylikt bolag i portföljen eftersom det inte händer så mycket i ShaMaran just nu, där det mest är en väntan på att pipelinen ska färdigställas och produktionen komma igång. Så jag tittade runt och valde till slut att ta en mindre post i Crowdsoft Technology. Är ett intressant system och det ska bli spännande att se vad som händer framöver. Borde om inte annat råda bot på den rastlöshet jag känt på sistone.

Köpt: 18 000st Crowdsoft Technology (CROWD)

2 kommentarer:

  1. Har du någon motivering till köpet i Alaris Royalty Corp?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det verkar det vara ett tämligen stabilt företag som straffats överdrivet hårt av marknaden efter att det varit lite problem med ett av de bolag som Alaris investerat i. Jag har inte gjort någon djupare analys.

      En länk om Alaris:
      http://www.fool.ca/2016/09/12/2-big-dividend-stocks-for-income/

      Är det lite högre risk inblandat jämfört med många andra bolag? Absolut, men så är jag ju ibland lite mer riskbenägen och det är dessutom inga stora pengar det rör sig om.

      Radera