torsdag 14 augusti 2014

Utkristallisering av strategi och det här med risk

Har senaste månaderna haft lite funderingar kring min strategi - eller kanske rättare sagt avsaknaden av strategi. Det har blivit temporära inhopp i flera olika aktier och även om det genererat lite vinster så har det samtidigt inneburit att jag inte haft någon vidare stabilitet i portföljen. Detta märks också ganska tydligt i utdelningshistoriken, speciellt i våras, då det blev lite hackigt på grund av vad som i princip blev olika swing trades.

Nu har jag dock bestämt mig för en mer tydlig strategi, en strategi jag - med reservation för att kunna göra undantag vid särskilda tillfällen - ämnar hålla mig till framöver. Den lyder som följer:

- -

Jag skall varje månad investera det jag för över från lönen tillsammans med eventuella utdelningar som kommit in i den del av portföljen jag kallar 'Utdelningsportfölj Offensiv' (förtydligande kring detta kommer längre ned) tills den delen når ett värde kring 200 000 kr. För att sprida riskerna skall jag ha plockat in 8-10 olika bolag lagom till jag når den summan.

Detta första steg är avsett att få igång utdelningsflödet och när jag nått dit kommer jag börja titta på att plocka in bolag i den del av portföljen jag kommer kalla 'Utdelningsportfölj Defensiv'.

Den del jag kallar 'Förhoppningsportföljen' är precis vad det låter som och det jag har som krydda. Strategin här är ganska simpel: max två bolag och inga större summor investerat per bolag.

- -

Så hur definierar jag då 'Utdelningsportfölj Offensiv' (i fortsättningen kallad UPO) och 'Utdelningsportfölj Defensiv' (i fortsättningen kallad UPD)? Jo, såhär:

I UPO räknar jag in bolag med hög direktavkastning men som kanske inte har den stabilaste utdelningshistoriken eller rör sig i mer volatila branscher. BDCer och en del REITs är exempel på detta.

I UPD kommer jag fokusera mer på stora, trygga bolag med stabil utdelningshistorik. Generellt sett kommer det innebära lägre direktavkastning, men samtidigt lägre risk. Pepsico, Clorox och McDonald's är exempel på bolag som skulle hamna i UPD.

Just McDonald's har jag blivit ganska sugen på att plocka in i och med senaste tidens rubriker som fått kursen att dippa ned under $94, så vi får väl se om det blir till att redan utnyttja klausulen om undantag vid särskilda tillfällen...

När det gäller risk så är jag tämligen säker på att både min nuvarande portfölj och min strategi sannolikt har en högre riskgradering än genomsnittet. Det är dock en risk jag är medveten om och till fullo accepterar för att få igång flödet av utdelningarna varje månad, för att så att säga få bollen i rullning. Att jag i dagsläget bor själv och inte har några barn gör det såklart enklare för mig att ta en högre risk, eftersom det inte går ut över någon annan om det ändå skulle gå åt skogen.

Så på det stora hela känner jag mig rätt nöjd med strategin och när det gäller risken så är det inget jag förlorar sömn över, det tämligen oroliga världsläget till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar