fredag 29 september 2017

Sålt ett par preffar, köpt Kanadensiskt

Sålde preffarna från Oscar Properties och Akelius under morgonen. Jag känner mig alltmer avvaktande vad gäller den svenska bostadsmarknaden, dels beroende på de skärpta amorteringskraven som införs nästa år men även för att det kommer en del signaler som kan tolkas som att marknaden börjat svalna. Till exempel: häromdagen var jag förbi min mor och när vi kom in på det här med lägenheter nämnde hon att i föreningen där hon bor hade nyligen ett antal lägenheter lagts ut till försäljning. En av dem fick ett par bud och såldes relativt snabbt, men övriga fick inga bud överhuvudtaget trots upprepade visningar. Detta i en av Uppsalas större bostadsrättsföreningar som ligger i ett ganska fint, stabilt område (som bland annat är populärt bland barnfamiljer).

Nu behöver det exemplet så klart inte betyda ett skvatt, egentligen, speciellt då området i fråga inte är ett av de mer centrala (där just Oscar Properties just nu har projekt på gång), men det fick mig ändå att fundera. Så Oscar fick snällt lämna portföljen, till en vinst på 12% (utdelningar ej inkluderat). Vad gäller Akelius känner jag mig tryggare med den preffen men valde trots allt att sälja av till en vinst på 11% när jag ändå höll på.

För pengarna köpte jag Corus Entertaiment Inc, Kanadas största mediabolag (tack till Snålgrisen för inspirationen). Direktavkastningen ligger på 8,8% och efter dragen källskatt (eftersom det dröjer ett par år innan jag får tillbaka den brukar jag inte räkna in den i kalkylen) ökar min årliga utdelning med strax över 100 kr. Det är inte en riskfri rockad men det innebär åtminstone en något diversifierad riskbild. Är dessutom trevligt att få in ännu en månadsutdelare i portföljen.

Sålt 40 st Oscar Properties Holding Pref (OP PREF)
Sålt 15 st Akelius Residential Pref (AKEL PREF)

Köpt 190 st Corus Entertainment Inc (CJR.B)

2 kommentarer:

  1. Hej! Jag är ingen stjärna på analys men Corus Entertainment tjänade 98 cent /aktie under 2016 och i år delar man ut mer än 1 dollar, är det hållbart i längden?
    Mvh Knutte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Kvartalsrapporterna under 2017 har hittills varit hyfsat positiva och det verkar som sammanslagningen med Shaw Media ifjol börjat ge effekt. Sammanslagningen ska dessutom ha gett större besparingseffekter än vad de initialt räknade med, så jag är försiktigt positiv till att det kommer lösa sig i längden. Men visst, det är ju inte så att rockaden innebär någon mindre risk direkt - fast det visste jag ju å andra sidan om :)

      Tack för din kommentar!

      Radera