tisdag 14 januari 2014

Mål för 2014

Efter att ha sett många andra bloggar ta upp det här med målsättningar för 2014 vill jag inte vara sämre, så här kommer en kortfattad redogörelse för mina mål år 2014:

  1. Nå totalt 9 000 kr i utdelningar för året
    Satte ursprungligen 12 000 kr i utdelningar som mål men efter att ha räknat lite på det insåg jag att det var alldeles för optimistiskt, för att inte säga omöjligt. Så jag har valt att sansa mig lite, med en nedjustering till 9 000 kr istället. Med tanke på ett par kommande utgifter jag dessutom hade glömt (inklusive en resa till London för att gå på bröllop) kommer det bli en utmaning ändå.

  2. Öka bredden på portföljen
    Även om jag redan nu vet att jag t.ex. kommer öka mitt innehav i PSEC - speciellt om den fortsätter ligga kvar kring nuvarande nivå - så vill jag samtidigt öka bredden på portföljen. Så mitt mål är att plocka in minst två nya utdelningsbolag under året. Kan låta lite, men samtidigt måste det vara bolag med hyfsat hög direktavkastning, för att inte göra det alltför svårt att nå målet ovan, vilket minskar utbudet - åtminstone för stunden.

Att slå index är såklart önskvärt men samtidigt inget jag känner att jag behöver ta upp som ett mål, främst för att jag inte funderar så mycket på vad dagskursen råkar vara för de utdelningsaktier jag har medan ShaMaran är en 'förhoppningsaktie' som kommer ligga i byrålådan tills dess att Atrush-fältet tas i kommersiellt bruk (vilket kan dröja ett år till). Så jag nöjer mig med målen ovan. De kommer duga fint som utmaning för 2014.

(Redigerat 2014-01-14, kl 13:35.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar