tisdag 4 februari 2014

Inköp: Prospect Capital Corp (PSEC)

Som jag flaggade för i ett tidigare inlägg valde jag idag att öka lite i Prospect Capital Corp (PSEC).

Köpte 84 aktier till kursen $11,05 vilket innebär att jag nu har totalt 500 stycken. Mitt innehav kommer nu generera en utdelning på ca 305kr per månad efter att 15% källskatt har dragits. Utdelningen nu i februari kommer dock ligga kvar på föregående nivå, då jag med avsikt missade ex-datumet som var i förra veckan eftersom jag ville vänta in utdelningen från WMC. Från och med mars månad kommer jag börja få den fulla utdelningen.

Köp av utländska aktier för mindre än 10 000kr är inget jag kommer göra till en vana med tanke på courtaget, men i det här fallet valde jag att göra det för att jag ville "snygga" till antalet aktier i portföljen samt för att PSEC dippat en aning (även om den givetvis ökade med ungefär 30 cent precis idag när utdelningen från WMC äntligen kommit in på kontot).

2 kommentarer:

  1. PSEC yieldar över 12 % på årsbasis nu. Det är väldigt attraktivt. Rapporten härom dagen verkade inte innehålla något konstigt, tror det kan vara ett bra köp. Skulle nog kunna tänka mig ett par till aktier också. Trevlig afton!

    SvaraRadera
  2. Ja det är lockande att köpa ännu fler framöver. Skall dock försöka hålla mig på den här nivån ett tag och istället fokusera på att diversifiera portföljen :)

    Tack för att du tittade in!

    SvaraRadera