tisdag 18 februari 2014

Nordiska aktier med kvartals- eller halvårsbaserad utdelning

Vid det här laget har det nog inte undgått någon att jag gillar när det händer saker på utdelningsfronten, att jag tycker utdelningar som kommer en gång om året är lite, ja, tråkiga. Stabil grund för en investeringsstrategi? Absolut inte och så illa är det inte att jag enbart tittar på utdelningsfrekvensen när jag funderar på huruvida jag ska köpa en aktie eller ej. Men jag skulle ljuga om jag inte samtidigt medger att utdelningsförfarandet spelar in i den helhetsbedömning jag gör. Men det är jag det och jag har aldrig utgett mig för att vara en normal investerare heller.

Blickar man västerut finns det ett helt smörgåsbord med bolag som har kvartals- och månadsbaserad utdelning. Här hemma i Sverige och Norden är det som bekant dock sämre med den varan. Tänkte dock jag skulle försöka lista de alternativ som finns i Sverige, Norge, Danmark och Finland, vilket kan vara av intresse om man som jag är lite av en "flödesjunkie".

Sverige
- AstraZeneca (AZN)
Halvårsbaserad utdelning (mar/sep), 4,10% direktavkastning.

- Autoliv SDB (ALIV SDB)
Kvartalsbaserad utdelning (mar/jun/sep/dec), 2,17% direktavkastning.
- NCC (NCC A & NCC B)
Halvårsbaserad utdelning (apr/okt). 5,66% direktavkastning.

- Oriflame SDB (ORI SDB)
Kvartalsbaserad utdelning (feb/maj/aug/nov), 5,42% direktavkastning.

- -

- Corem Property Group Pref (CORE PREF)
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (jan/apr/jul/okt), 6,38% direktavkastning.

- Eniro pref (ENRO PREF)
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (feb/maj/aug/nov), 9,30% direktavkastning.

- Fast. Balder pref (BALD PREF)

Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (jan/apr/jul/okt), 5,92% direktavkastning.

- Fast Partner Pref (FPAR PREF)
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (jan/apr/jul/okt), 5,70% direktavkastning.

- Ferronordic Machines (FNMA PREF)
Preferensaktie. Halvårsbaserad utdelning (apr/okt), 9,62% direktavkastning.

- Ginger Oil Pref (GOIL PREF)
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (feb/maj/aug/nov), 10,81% direktavkastning.

- Klövern pref (KLOV PREF)*
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (jan/apr/jul/okt), 6,45% direktavkastning.


- Oscar Properties Holding PREF (OP PREF)
Preferensaktie. Halvårsbaserad utdelning (nov/maj), 9,26% direktavkastning.

- Ratos pref (RATO PREF)

Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (feb/maj/aug/nov), 5,46% direktavkastning.

- Sagax pref (SAGA PREF)
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (jan/apr/jul/okt), 6,15% direktavkastning.

- SAS Pref (SAS PREF)**
Preferensaktie. Kvartalsbaserad utdelning (feb/maj/aug/nov), 10% direktavkastning.

* Utdelningen för april 2014 förskjuts in till början av maj.
** Första utdelning i maj 2014.


- -
Norge
- Kværner (KVAER)
Halvårsbaserad utdelning (apr/okt), 9,83% direktavkastning.

- Seadrill (SDRL)
Kvartalsbaserad utdelning (mar/jun/sep/dec), 10,07% direktavkastning

- -

Jag har inte kunnat hitta några aktier med vare sig halvårs- eller kvartalsbaserad utdelning i Danmark och Finland. Finns det inte eller har jag bara varit bedrövligt dålig på att leta?

Hojta dessutom gärna till om det är så att jag har missat någon i Sverige eller Norge.


Som avrundning kan jag konstatera att det hänt en hel del sen jag började skissa på det här inlägget för flera månader sedan. Då fanns Alliance Oil Pref kvar - medan SAS Pref inte ens hade tillkännagivits och handeln med Ferronordics Pref inte hade kommit igång. Oriflames övergång till kvartalsutdelning var fortfarande mest prat och att NCC skulle gå över till halvårsbaserad utdelning hade det inte ens hintats om.

När det gäller just Oriflame och NCC hoppas jag fler svenska företag tar efter och släpper årsbaserad utdelning till förmån för tätare utdelningstakt. Men, ja, det är jag det :)

4 kommentarer:

  1. Sagax pref. Börsens bästa fastighetsbolag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dags för mig att ställa mig i hörnet och skämmas. Du har givetvis rätt och jag förstår inte riktigt hur jag kunde missa den - speciellt med tanke på att jag t.om. själv funderat på att plocka in den i portföljen...

      Har lagt till den till listan nu, tack för att du uppmärksammade det!

      Radera
  2. Norska Awilco Drilling,avkastning 16-17% !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittade in. De finns med i sammanställningen, under "Halvårs-/Kvartalsutdelningar i Norden" uppe i menyn :-)

      Radera