torsdag 15 juni 2017

Investeringsstopp

Har belagt mig själv med investeringsstopp tills vidare, åtminstone vad gäller börsen. Anledningen är att jag bestämt mig för att glasa in balkongen och för att istället till exempel belåna lägenheten ytterligare så har jag valt att betala det kontant. Firman som kommer utföra jobbet har, till skillnad från många av deras konkurrenter, inga krav på någon form av delbetalning eller liknande, utan hela summan betalas när arbetet är klart. Så istället för att skyffla in lönen på aktiemarknaden de närmaste månaderna kommer jag istället skyffla in pengarna i Spiltans räntefond i väntan på att allt kommer på plats (runt 12-14 veckor räknar de med att det kommer dröja p g a hög belastning just nu). Hinner såklart inte bli många kronors ökning men bättre en räntefond än låta pengarna samla damm på lönekontot.

Är verkligen supernöjd med beslutet och jag valde en lösning som innebär ett visst mått av isolering, vilket kommer låta mig nyttja vad som i princip blir ett extra rum långt in på hösten utan problem. Gillar också att deras lösning byggs upp från grunden innanför balkongräcket snarare än ovanpå, som länge varit standardlösningen. Jag kommer alltså slippa sitta och titta på insidan av den fula, bruna balkongräckesplåten och får istället en ljus, fräsch väggpanel nedanför glasen. Kommer bli kanonbra.

Men det innebär då alltså att jag drar ner rejält på aktieinvesteringarna närmaste tiden. Kanske att det blir några mindre köp här och där, men på det stora hela blir det ett temporärt stopp.

- - -

Vad jag för övrigt har glömt nämna är att jag ökat i H&M för pengarna från försäljningen av MORL, så nu har jag en full position där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar