onsdag 21 juni 2017

Portföljrockad

Under de senaste dagarna har jag sett över portföljen och bestämde mig för att göra ett antal förändringar. Det har delvis att göra med att målen för 2017 inte längre är aktuella, på grund av det tidigare nämnda investeringsstoppet.

Till att börja med har jag sålt hela mitt väldigt begränsade innehav i Clas Ohlson. De senaste månadernas uppgång innebar att jag låg nästan +20%, så jag tog hem den lilla vinsten som var eftersom jag ändå inte ville öka på nuvarande nivå. Hade länge planer på att öka i Clas Ohlson, men det fanns alltid någon annan aktie som var intressantare för stunden så det blev aldrig av. Men men, det är som alltid när det gäller aktier lätt att vara efterklok och jag gick trots allt plus så jag ska inte klaga.

Jag har även sålt ett par Nordamerikanska innehav. Jag började med att göra mig av med Alaris Royalty Corp. Jag hade hoppats de skulle få ordning på sina portföljbolag men det verkar dröja, så jag sålde rubbet. Blev några hundringar i förlust men det var det värt för att bli av med aktierna. Jag sålde även hela mitt innehav i Flowers Foods och tog hem en vinst på 20%. Liksom flera andra livsmedelsbolag i USA har bolaget backat senaste dagarna i kölvattnet av nyheten att Amazon ämnar köpa Whole Foods Market. Eftersom affären lär vara mer eller mindre garanterad att bli godkänd kände jag att det var läge att säkra upp vinsten. Samtidigt känns det lite som en ganska kraftig överreaktion av marknaden, men men - sen när har Mr. Market agerat rationellt?

För likviden har jag ökat till fulla positioner i både Nobina och Resurs Holding.

Sålt
20 st Clas Ohlson B (CLAS B)
100 st Alaris Royalty Corp (AD)
75 st Flowers Foods Inc (FLO)

Köpt
400 st Nobina (NOBINA)
130 st Resurs Holding (RESURS)

Rockaden ovan innebär förutom en viss riskminskning även något överraskande en ökning av utdelningarna med ett par hundralappar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar