onsdag 23 maj 2018

Månadsrapport maj/2018

Ännu en lugn månad utan någon större aktivitet. Det var nog precis vad portföljen behövde. 

Följande transaktioner har genomförts:

Köpt 10 st Swedbank A (SWED A)

Återinvesterade utdelningar för att (sakta men säkert) bygga vidare på min position. Målet är att skrapa ihop totalt 80-100 st innan årsskiftet.


Köpt 40 st Bergman & Beving B (BERG B)

Det blev en snabb comeback. Kursen har dippat lite under maj så jag passade på att på nytt ta en mindre position för att stärka upp utdelningarna i augusti, nu när utdelningen tillkännagivits. Den landade på 2,50 kr per aktie, vilket innebär en direktavkastning på runt 3%. Hade inte haft något emot att den varit lite högre men då det är klent med svenska bolag som delar ut i augusti är det ändå acceptabelt.

Köpt 40 st Mälaråsen (MALAR)

Nytt bolag i portföljen. Ännu ett i den allt större skaran av "enfastighetsbolag" som numera finns på börsen (varav jag redan äger två av dem, Bosjö och Saltängen). Mälaråsen äger fastigheterna som huserar Upplands Motor i Uppsala, Stockholm och Arlandastad, med hyreskontrakt som löper till september 2031.


Portföljsidan har uppdaterats.

---

Följande utdelningar inkasserades under månadens gång:



Utdelningspremiär för The Geo Group och NP3 Fastigheters pref.

På grund av förändringar i portföljen är det en minskning med ca 33% jämfört med maj månad förra året och för att illustrera hur stor förändring det rör sig om så återstår endast tre av de 11 bolag som jag fick utdelning från i maj ifjol. Vissa såldes på grund av att jag ville minska risken och vissa såldes för att få loss pengar till renoveringen av balkongen (som jag fortfarande är galet nöjd med, kan tilläggas).

Enligt mina beräkningar är det sista månaden för året där utdelningarna är lägre jämfört med 2017 - från och med juni kommer det röra sig om idel ökningar, som sig bör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar