måndag 4 februari 2019

Målsättningar 2019

Drygt en månad sent är det dags att uppdatera målen för 2019 vad gäller sparande och utdelningar.

Mitt primära mål varje år är den totala mängd utdelningar jag ska försöka nå innan årets slut. För 2018 var målet lite diffust att helt enkelt slå 2017 års utdelningar (22 433 kr), vilket jag lyckades med. För 2019 väljer jag ställa in siktet en aning högre och sätter ett mål om att nå minst 32 200 kr i utdelningar för helåret. Lyckas jag med det innebär det en ökning med drygt 37%.

Hittills ser det väldigt ljust ut. Utdelningarna under årets fyra första månader är redan garanterade att nå målen. Därefter kommer det tre månader där det saknas omkring 300 kr per månad för att nå hela vägen fram, vilket inte borde vara några problem. Efter det börjar det dock bli lite svettigt: I dagsläget saknas det 600 kr i augusti, 465 kr i september, 825 kr i oktober, 830 kr i november och hela 1080 kr i december*. Kommer helt klart krävas ett antal riktade insatser och fokuserat sparande för att klara det. Men skam den som ger sig.


(* Den numera nästan traditionella extrautdelningen från Main Street Capital ej inräknad. Känns bättre att se den som en ren bonus, så slipper man bli besviken det år det inte blir någon.)


Utöver det primära målet har jag ett par andra mer eller mindre viktiga målsättningar. Låt oss kalla det delmål eller "förhoppningar":

- Att nå minimum 2 000 kr i faktiska utdelningar per månad.
- Att nå 1 000 kr i utdelningar per månad från enbart månadsutdelande bolag.
- Att få minst tio olika utdelningar varje månad.

- Att få minst en utdelning varje vecka.

Det första målet borde vara i princip klart från och med mars månad. Februari får vänta till nästa år. Jag hade dessutom initialt satt 1 800 kr som mål för augusti, men höjde till 2 000 kr. Det borde gå att nå och det är även därför målet för helåret är 32 200 kr snarare än 32 000 kr. Det andra delmålet ligger lite längre bort då det saknas omkring 300 kr/månad. Kanske jag kan nå det i slutet av året? Delmål tre är inte långt bort. Det kommer inte uppfyllas i år, men definitivt under 2020. Vad gäller delmål fyra och utdelning varje vecka är det ganska nära, men blir nog inte uppfyllt förrän 2020 det heller.


Utöver det ovan kommer jag fortsätta med samma allmänna mål såsom att kontinuerligt ska se över mina utgifter och fortsätta diversifiera min portfölj. Kan jag nå 40 innehav innan årets slut? Den som lever får se.

4 kommentarer:

  1. Hej, kort fråga, såg att du använder Nordea kapitalförsäkring. Provar detta sen förra hösten, men jag har inte fått tillbaka någon källskatt (15% som dras som oftast), trots att jag hade utdelningar i oktober. Fungerar detta för dig ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,

      Beklagar sent svar. Jorå, det trillar in lite då och då. Tycker dock det kan vara lätt att missa med tanke på Nordeas väldigt otydliga transaktionslogg, att det kan försvinna i röran av transaktioner, utdelningar samt alla dessa poster märkta med "okänt".

      Om du vill vara på den säkra sidan rekommenderar jag att du kollar med Nordea. De brukar vara skapliga på att svara, inom några dagar eller så.

      Tack för din kommentar!

      MVh

      Radera
  2. Tack för svaret, håller med om Nordeas transaktionslogg, den är ju inte helt klockren. Kommer lusläsa loggen en gång till innan jag fråga Nordea.
    Mvh

    SvaraRadera
  3. behöver du ett lån? Har du letat efter var du kan få lån? Har du försökt få något lån? ansök sedan nu på? (christywalton355@gmail.com) om du vill få ett överkomligt lån. Lån erbjuds här till en mycket låg ränta på 2%. Kontakta oss nu om du är intresserad.

    SvaraRadera