tisdag 9 augusti 2016

Att ta en förlust

Valde idag att ta min första större förlust och sälja av hela mitt innehav i Ensco PLC (ESV). Hade egentligen tänkt låta den ligga i byrålådan tills oljemarknaden börjat återhämta sig så jag kunde komma ur kring inköpspriset, men insåg att pengarna i det långa loppet gör mer nytta på annat håll. Tror dessutom allt mindre på att offshorebranschen kommer kunna återfå sin forna glans inom de närmaste åren.

Känns lite surt, såklart, men framförallt är det en ganska stor lättnad jag känner över att slippa se eländet stirra mig i ansiktet varje gång jag loggar in på Avanza. Det har dessutom varit lärorikt, så jag får se det som en läropeng.

Mitt återstående oljebolag, ShaMaran, får ligga kvar i byrålådan. Oljan finns fortfarande kvar i marken och förr eller senare ska de väl få igång produktionen... Kanske klarar de hålla prognosen den här gången? Den som lever får se.

För pengarna jag fick loss köpte jag följande:

50 st aktier i Sabra Health Care REIT Inc. (SBRA)

SBRA är en REIT med fokus på vård- och ålderdomshem. De äger 178 anläggningar spridda över USA och Kanada. Nästa kvartalsutdelning kommer i början av september och jag smet in precis innan ex-datumet som är den 11 augusti.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar