måndag 29 augusti 2016

Inköp: Dream Office REIT (D.UN)


Dream Office REIT (D.UN) är ett kanadensiskt fastighetsbolag som fokuserar på kontorsbyggnader över hela Kanada och den 30 juni i år bestod portföljen av totalt 157 fastigheter.

Bolaget har funnits på min bevakningslista i ett par år vid det här laget men det har inte blivit av att kliva in - förrän nu. Kursen har tagit rätt mycket stryk på senare tid (-22% på ett år) - bland annat för att de nyligen sänkte utdelningen - och det känns som en hyfsat bra nivå att komma in på. Det är månadsutdelning och direktavkastningen ligger på ca 9%.

Köpt: 100 st Dream Office REIT (D.UN)

Planen var egentligen att kliva in i slutet av oktober, men jag valde att nalla lite mer på superlånet för att komma in medan kursen fortfarande är ganska nedtryckt. I gengäld blir det inget köp när oktoberlönen behagar trilla in, utan en ren kreditjustering. Köpet innebär också att jag återigen får lite exponering mot CAD.

6 kommentarer:

  1. Kul. gillar din sida, hittade den nyss. Jag sålde precis 2 Kanada reitar. Cominar och RioCan. Inget sörre fel på dem framförallt inte Riocan. Ville bara ta hem vinsten då de har gått bra under året. Vad tror du om North Wests healthcare, jag har bara dem kvar nu i Kanada.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, kul att du hittat hit!

      Jag har Cominar på min bevakningslista och har funderat på att ta en position framöver, speciellt i och med att den dippat lite senaste månaden. Riocan hade jag inte hört talas om tidigare, lägger till den på bevakningslistan - tack för tipset!

      Vad gäller Northwest Healthcare verkar den gå som tåget, om jag tolkar senaste rapporten rätt. Ännu en aktie jag skulle vilja plocka in i portföljen för en långsiktig position, men jag skulle nog föredra att den dippar lite först.

      Radera
  2. rioCan är största reiten i Kanada så den är stabil. Cominar har lite exponering mot olja samt endel köpcentra, därav sålde jag den. Sedan tuggas det om fastighets krasch i Kanada då priserna är skyhöga, så den kan du hoppa 😄 north Weast går bra tolkade jag det som enligt senaste conf call och sjukhusen i Brasilien verkar fungera bra, det är den jag har kvar i Kanada. Jag gillar den långsiktiga trenden inom sjukvård, vi blir fler och äldre. följer du Bradh Thomas på SA?

    SvaraRadera
  3. Ah, att Cominar har exponering mot olja hade jag missat - då blev den genast aningen mindre intressant.

    Brad Thomas är riktigt bra, följer honom nästan slaviskt :) Det var han som gjorde att jag fick upp ögonen för New Senior Investment Group, vilket visat sig vara en helt okej placering (ligger drygt +24% sen hans artikel på SA). Är inne på samma spår som dig vad gäller hälsovård i övrigt och förutom Northwest vill jag även komma in i Care Capital Properties (CCP) framöver.

    Så mycket aktier, så lite tid/kapital...

    SvaraRadera
  4. Precis ha ha, såg på innehaven att du nog följer Bradh. Jag började följa han för 1,5 år sedan och köpte det som verkade bra, blev riktigt bra med Stag, ventas, Ohi, realty income, Snr med flera. Just nu tycker jag reits är dyra tyvärr, ligger och vill in Pfizer och Verizon just nu men de är lite dyra. De ska bli lite större "grund" poster i portföljen.

    Har du något tänk / strategi för hur stor summa du investerar i per bolag. Eller som jag och har gräns för årlig utdelning per bolag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm är allt svårare att hitta köpvärda kandidater.

      Strategin är ganska spretig just nu, men generellt sett de senaste månaderna har köpen baserats på lite olika faktorer som t ex att aktien dippat eller att den ligger på en ok nivå med utdelning runt hörnet. Det har också lett till att många nya bolag plockats in. Skulle tänka mig öka i flera av dem men det tar emot att köpa mer i de fall de stigit sen föregående köp. Runt 25k ser jag som en lagom post i dagsläget, men det är lite flytande det med just nu.

      Jag har ingen fast gräns vad gäller utdelningarna, men i de fall jag köper mer "trygga" bolag ser jag helst att direktavkastningen ligger runt 4% som lägst.

      Radera